Full version: Fläder-häck?
Merlin
Jag funderar på att plantera fläder som häck. Hur många plantor ska jag plantera per meter. Häcken ska vara friväxande då den befinner sig en bra bit ifrån huset. Den ska sommartid fungera som insynsskydd för alla förbipasserande (bor precis invid ett omtyckt promenadstråk). Som läget är nu springer hundar in på tomten och lämnar sina bajshögar på gräsmattan.-inte så värst trevligt..... mad.gif Jag vill inte heller sätta upp staket....vad tycker ni?
Sommartorparn
Fläder blir ju väldigt breda och hög i slutänden, så därför skulle jag inte sätta dom för tätt. Å andra sidan blir den ju gles nertill då. Jag skulle nog blanda med en undervegetation av lite lägre buskar antingen mellan eller innanför flädern.

Vad säger dom andra?
Leia
Ang. fläder i en annantråd

I den här tråden ställde jag lite frågor om fläderhäck. Kanske kan vara av intresse! smile.gif
Susanne i Linköping
Hundar brukar vara väldigt bra på att åla sig igenom även täta häckar. Om du vill vara helt fredad från hundar på tomten behöver du behöver en mycket tät häck, t ex en fläthäck. Sådana brukar man associera med pil men man kan använda annat, även uppvuxna buskar. I Gamla Linköping, friluftsmuséet här i stan, finns en fläthäck av hagtorn, såvitt jag förstår var den en vanlig hagtornshäck från början.

Gillar man inte flätningen tror jag man kan ha flätning längst ner och sen släppa upp plantorna, det borde inte synas så mycket men hålla hundarna ute. Så hade jag tänkt göra med aroniahäcken där jag bodde för ett par år sedan, men hann inte innan jag flyttade.
MB1965
Annars kan det ju fungera med ett 80-100cm grönt trådstaket och plantering innanför. Fläder sprider sig ganska mycket när den är etablerad så jag hoppas du har en stor tomt...wink.gif
Leia
CITAT (MB1965 @ 16-04-2006, 16:12)
Annars kan det ju fungera med ett 80-100cm grönt trådstaket och plantering innanför. Fläder sprider sig ganska mycket när den är etablerad så jag hoppas du har en stor tomt...wink.gif

Hur sprider den sig? Alltså är det bären, eller sprider den sig även under mark via rötter?
Leia
Och återigen, på vilket avstånd bör man sätta sticklingarna? (vill ha insynsskydd+vindskydd)
Sommartorparn
CITAT (Leia @ 16-04-2006, 15:28)
CITAT (MB1965 @ 16-04-2006, 16:12)

Hur sprider den sig? Alltså är det bären, eller sprider den sig även under mark via rötter?

Min erfarenhet är att den inte sprider sig något mycket via rötter, däremot frösår den sig gärna.
Merlin
Det blev ingen fläder-häck utan amerikans hagtorn!!! rolleyes.gif

Vi var på plantagen idag och köpte några buntar häckplantor...har redan planterat dem smile.gif Imorgon ska jag flytta på min 2-åriga fladerbuske som precis har börjat komma igång....den lär väl stå stilla i växten i några år nu sad.gif . Jag är ändå glad att vi valde hagtorn-här finns det en massa hundar och rådjur!!!

Obs! Gå inte till plantagen om du vill hapengar kvar i fickan rolleyes.gif
på något konstigt sätt kom jag hem med en massa andra växter också.... tongue.gif
Sommartorparn
För att få en tät häck så tror hagtorn är betydligt bättre än fläder. Annars hade jag tänkt tipsa dig om denna länk för att läsa om fläder:

fläder
Merlin
Tack för tipset! Det är just en sådan E-planta jag har!!! smile.gif
Powerowic
fläder är nog ganska svår att hålla som häck, våran fläder är visserligen ganska gammal men den är ca 7x7 m och har årsskott på 3 m så den är nog rätt svår att hålla på häck nivå om du inte vill ha en väldigt hög häck
Merlin
Igår flyttade jag flädern till ett nytt ställe där den kan få växa ifred i många år. Tyvärr råkade jag hugga av den största roten...Jag hoppas verkligen att den klarar sig - den har redan fått de första bladen sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon