Merlin
Min bror ska komma på besök med sina barn....de två yngsta har alltid springmask (typ 10 x om året) sad.gif sad.gif sad.gif Det är sååååå äckligt! Hur kan vi skydda oss????
*Felix matte*
Men snälla... de har väl inte mask för jämnan wink.gif
10ggr/år låter som att något är ordentligt på tok och föräldrarna är i behov av
hjälp.

Annars så är god hygien och skilda toaletter en bra bit på vägen att slippa smittas.
Merlin
Jo det är alldeles sant. sad.gif sad.gif sad.gif Masken kommer och går.....lök lär ju hjälpa, men att få en 6-åring att äta lök lär inte bli det lättaste!!! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Det finns kanske nån resistent sort? De har provat det dar medlet som finns på apoteket (minns inte namnet just nu).
zaaritha
Isch! Be dem söka läkare!
Merlin
Det har dom gjort! Läkaren ger de bara små tabletter...
zaaritha
Märkligt att det inte hjälper!
Merlin
Det tycker jag också! Jag har verkligen ingen som helst lust att smittas och det har nog inte mina barn heller tongue.gif tongue.gif så vad göra????
Hannele
CITAT (Merlin @ 15-04-2006, 22:38)
Jo det är alldeles sant.  :(  :(  :(  Masken kommer och går.....

Hygien är väldigt viktig; händer, lakan, trosor...
Under de tre dagar man tar tabletter, ska man vara väldigt noga med hygien.

Minns en söndag för länge länge sedan, när våra två scoutpojkar kom hem med huvudlöss och dottern kom hem med springmask efter hästlägret. Det blev jourhavande apotek och väldigt noga med att inte skaka omkring med dotterns lakan och underkläder. Rena handukar och noga med handhygien under de 3 dagar man tar medicin. Vi klarade oss och ingen annan i familjen smittades.
Biggan_
Hjälper inte det receptfria på apoteket, så får ju en läkare skriva ut nåt annat som fungerar! Det kan inte vara bra för barnen att ha mask så ofta!
Bara klådan är ju förfärlig! Undrar jag om dom fått i sig allt dom skall ha av dosen som är utskriven? Det finns nog flera sorter att prova.
Merlin
Ja nog är det förfärligt med klådan...deras yngste försöker alltid klia sig under blöjan sad.gif
Biggan_
CITAT (Merlin @ 15-04-2006, 23:49)
Ja nog är det förfärligt med klådan...deras yngste försöker alltid klia sig under blöjan sad.gif

Det är ju viktigt att alla behandlas på samma gång och blir av med det, annars smittar dom ju ner varandra igen!
Usch, äckligt är det och synd om barnen sad.gif
Fy och byta blöja på den lille.
netaave
Visst är det äckligt med springmask men det är helt ofarligt!

Vitsen med att ta Vanquin som det receptfria läkemedlet mot springmask heter, är att ta det i två omgångar.
Många slarvar med det eftersom det är dyrt. Jag har mött otaliga föräldrar på dagis genom åren som sagt "Nej vi behövde inte ta det igen för det försvann" men det är precis det man måste
För att vara på den säkra sidan kanske ta det tre ggr med 10 dars mellanrum.
Springmask är en folksjukdom i det fördolda i Sverige, många har det men lider i tysthet. Vitlök kan hjälpa, men inte alltid.

Jag tycker du ska behandla dig och din familj förebyggande och sen försöka ha besök av familjen när de är symtomfria.
Minutiös hygien där varje yta de ens kommit åt med fingrar och naglar måste tvättas med sprit om man ska få bort det till 100%, äggen fastnar under naglarna, barnen stoppar fingrar i munnen och sen kommer det som ett brev på posten igen.
Hannele
CITAT (Birgitta P @ 15-04-2006, 22:54)
Det är ju viktigt att alla behandlas på samma gång

Ja, men bara om de har symtom.
Viktigast är handhygien - under de 3 dagar, innan medicinen verkar.

CITAT (netaave @ 16-04-2006, 09:32)
Jag tycker du ska behandla dig och din familj förebyggande

Det gör man inte, överhuvudtaget. Inte någon gång.
Man ska inte ta någon medicin utan att ha symtom.

I skolorna har dom slutat att uppmana alla behandla huvudlöss, om de inte har det.
Man blir ju immun mot mediciner, om man tar dem utan att behöva.
Det är det som har hänt med huvudlössmediciner, som användes i tid och otid.
netaave
Jo det gör man, vi har dom rekommendationerna från kommunhälsan och Bvc att alla familjemedlemmar i den aktuella famijen ska behandlas även om dom inte visar symtom likaså ska alla personal på barnens avd som tar i dom behandlas förebyggande annars har snart alla det.
Hannele
CITAT (netaave @ 16-04-2006, 10:58)
Jo det gör man, vi har dom rekommendationerna från kommunhälsan och Bvc att alla familjemedlemmar i den aktuella famijen ska behandlas

Det är bättre att "isolera" barnet under de 3 dagar, som det tar för medicinen att verka.
Se till att familjemedlemmar är noga med hygien under dessa 3 dagar.
Tydliga instruktioner finns i förpackningen.

(BVC rekommnederade även att huvudlössmedicin skulle användas av alla,
nu är dessa mediciner verklingslösa, ännu kraftigare behövs..) wacko.gif
*Felix matte*
Sjukvårdsrådgivningen Springmask

Vilka ska behandlas?
För det mesta räcker det med att enbart den som har springmask behandlas med Vanquin, men det finns delade uppfattningar om detta. Men om besvären återkommer bör hela familjen behandlas samtidigt

Nödvändigt att hålla rent
För att säkert bli av med springmasken måste de som drabbats vara extra noggranna med att tvätta sig och hålla rent under den två veckor långa behandlingstiden
Hannele
CITAT (netaave @ 16-04-2006, 10:58)
Jo det gör man, vi har dom rekommendationerna från kommunhälsan och Bvc att alla familjemedlemmar i den aktuella famijen ska behandlas även om dom inte visar symtom likaså ska alla personal på barnens avd som tar i dom behandlas förebyggande annars har snart alla det.

Är barnet på dagis, får han väl stanna hemma under behandlingen.
Det är nog den bästa rekommendationen - inte att alla ska behandlas, som inte har symtom.

Vi drabbades under sommarlovet, ingen annan i familjen smittades,
för vi följde noga hygienråden, står i Felix mattes länk också.

Behandlingen tar 3 dagar, efter det kan det finnas anledning att upprepa det efter någon vecka.
lilla mamma
klipp naglarna på barnen, detta elända drabbar även vuxna nagelbitare
Merlin
Min bror säger att barnens smitta p g a den bristande hygienen på dagis!
På dagiset där hans barn går är smittan hela tiden närvarande...alltid är det nåt av barnen som är infekterad. Han har iaf lovat att avmaska de inför nästa besök rolleyes.gif När är de smittfria????
Inga från Närke
När det gäller blöjbarn är det ju av stor vikt att den som byter blöjan tvättar sig noga varje gång. Att var och en har egen handduk o.s.v.
Hade själv springmask som liten och vi åt medicin både mor och jag och hygienen var A-O. Min far hanterade inte lakan och tvätten så han behövde inte.
Mot klådan finns det även salva som då underlättar lite för den med blöja, även övriga eftersom det kliar väldigt. När det kliar kan man samtidigt kontrollera med att tvätta för oftast är det när masken är utanför analöppningen som det kliar och då kan man få bort en del av dem.
Men kom ihåg HYGIEN är A och O om man tvättar rent sina barn och sig själv där bak.
netaave
CITAT (Merlin @ 16-04-2006, 20:34)
Min bror säger att barnens smitta p g a den bristande hygienen på dagis!
På dagiset där hans barn går är smittan hela tiden närvarande...alltid är det nåt av barnen som är infekterad. Han har iaf lovat att avmaska de inför nästa besök rolleyes.gif När är de smittfria????

Då tycker jag han ska ta kontakt med barnhälsovården i det området dagiset ligger och säkert de flesta barn bor också.
Det kan då behövas några dagars stängning för sanering av förskolan och behandling av drabbade familjer.
Som förälder har han rätt att kräva det.
Ti bee
Ja, springmaskarna härjar minsann ganska friskt bland dagisarna över hela landet. Min förra distriktssköterska tyckte att de borde behandla alla på det dagis min son gick på då och också på granndagiset, för det var så mkt mask jämt. Så blev det ju förstås inte.
Tack och lov så går mina pojkar nu på ett dagis med få barn, så nu blir det inte mask lika ofta.

Medicinen hjälper snabbt i alla fall och barnen kan snart få sova om nätterna igen. Det kliar ju tyvärr mest på natten.

Om du håller på din hygien och tvättar händerna innan maten mm (tvätta lakanen barnen sovit i också), så borde det kunna gå bra tycker jag, fast helt säker kan man ju inte vara. Annars får du välan ta lite Vanquin du med, om du blir smittad.
Gossen Ruda
Jag är glad att när jag växte upp i början på 50-talet fanns det knappast några dagis. Undrar om inte dagisen på sikt är ett hot mot folkhälsan. sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon