Full version: Jordmandel
johanna_zon3
Hej!
Jag hittar ingen information på sådjup på jordmandel, har letat på impecta och webben,
någon som vet? huh.gif

Mvh Johanna
Åsa, mälardalen zon 2
0,5-1cm djupt brukar vara lagom. Jag brukar bredså dem i en låda med porös såjord. Vattna så jorden blir fuktig, sätt plast över och ställ med undervärme, en jordtemp på runt +25 brukar gynna groningen. Sådden brukar inte behöva så mycket ljus när de gror så de behöver inte stå i ett fönster under groningen. Gå och titta med jämna mellanrum de brukar gro ganska ojämnt, jag brukar gräva upp dem allteftersom de gror i lådan, ca 3 tussar (en jordmandel=1 tuss) per kruka brukar vara lagom. Under groningen ska sådden vara fuktig men inte jätteblöt då kan allt ruttna.

Är knölarna ganska torra kan man lägga dem i ljummet vatten i några timmar innan sådd.

johanna_zon3
Tack för all info och snabbt svar! smile.gif

/ Johanna
Näcken
Vad är jordmandel ? låter spännande rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jordmandel är en gräsväxt det är den som är på bilden tidigare i inlägget. Den bildar små knölar i jorden som man kan skörda framåt hösten (vid dåliga somrar kan det hända att man inte hinner få knölar i sverige). Jordmandel är ett ogräs i stora delar av världen men inte i sverige för den överlever inte våran vinter. Knölar till utsäde kan sparas på frostfritt ställe.

Jordmandel är en gammal växt vi odlat förr i sverige den har ex. använts som kaffesurrogat. I Spanien tillverkar man jordmandelmjölk.

Själv tycker jag de smakar ganska gräs(l)igt så jag har den mest som en kuriosaväxt.

Såhär ser knölarna ut på bild på Impectas hemsida

http://www.impecta.se/vaxtbilder/stora/9829.jpg
Susanna
Jag å andra sidan tycker den är ganska god. Fast min grodde inte i år så nu har jag gett upp årets jordmandelodling.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon