Full version: Tips till rabatten?
Madeleine1
Jag har en rabatt som går utmed grunden till vår uteplats. Den är lång 5 m och smal ca 40 cm och tyvärr finns det inte utrymme för att göra den "bredare". Den ligger i gassande solsken, sydväst läge.

Så... Jag skulle vilja ha lite tips på vad jag ska fylla rabatten med för att göra den hyfsat snygg. Jag vill gärna ha den lite "lummig" och få upp den lite i höjd så att den täcker grunden.
Någon som kan hjälpa mig med lite idéer?
Gloriana
I en sån rabatt kan man ju ha lavendel! Blir himla snyggt och ser ordningsamt ut. Och vilken doft sen! Annars kan du ju sätta en häck om du vill ha höjd. Eller små söta rosor som blommar hela sommaren, tex den billiga och problemfria The Fairy. Eller också kan du sätta gräs - det finns höga sorter som är mycket snygga. Jag menar prydnadsgräs så klart. Beroende på färg på huset kan du välja vilken ton du vill ha på gräset. Det finns numer en uppsjö av prydnadsgrässorter att välja på, i många olika höjder också. Dessutom är fröställningarna fina på vintern och fåglarna gillar att äta fröna.
Jag antar att rabatten inte ligger i regnskugga utmed husväggen för i så fall är det bara fetbladsväxter och sånt som trivs.
Lycka till!
kerstin z5-6
låter som en idealrabatt för palmliljor -yucca filamentosa
Madeleine1
Tack för svaret Kerstin! Tittade in på Hortogreens hemsida och såg att det hade just Yucca filamentosa. Det kanske kan bli något av det... rolleyes.gif
Är de / ska de vara uppvuxna när man planterar dem? Är det en knöl eller har den rötter som "vanliga" perenner?
kerstin z5-6
De har extremt grova korta rötter -växten är känslig för vinterväta -så väldränerat -nästan torrt , soligt läge är idealet -plantera den gärna med grus kring rothalsen -skydda bladen mot vårsolen när den just tinat
En stor fin rotknöl är bäst -de gör sidorosetter hela tiden och huvudplantan dör efter blom -De blir höga om de trivs 1meter o mer, jag gillar det exotiska utseendet ..
testar en variegerad form nu Golden sword
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon