fruberglund
Har precis byggt ihop min pallkrage (2 st på höjden) med locket jag köpt på Granngården. Blev väldigt bra och nu vill jag såklart sätta ut mina frösådder så fort som möjligt men när kan man börja med det.

Bor i Småland och har zon 2. På nätterna kan det fortfarande vara någon minusgrad men vi har ingen snö kvar. Har tänkt ställa ut frösådderna i sina krukor och ska alltså inte fylla med jord och plantera i.

Nu är väl för tidigt men vad tror ni om början på maj?
virrevarv
Jaghar redan börjat avhärda i min kallbänk, en del står ute dygnet runt (med jutesäck o matta på natten), en del bär jag fram och tillbaka, men så bor jag i zon 1. Jag tror nog du kan börja bära ut åtminstone de största plantorna på dagarna.

Ha det gott!
fruberglund
CITAT (virrevarv @ 16-04-2006, 19:23)
Jaghar redan börjat avhärda i min kallbänk, en del står ute dygnet runt (med jutesäck o matta på natten), en del bär jag fram och tillbaka, men så bor jag i zon 1. Jag tror nog du kan börja bära ut åtminstone de största plantorna på dagarna.

Ha det gott!

Vitsen var att jag skulle slippa bära fram och tillbaka, det är därför jag gjort en kallbänk. Har inte tid att springa med det eftersom jag har en son på 4½ månad...men då väntar jag helt enkelt lite till smile.gif Tack ändå wub.gif
Anna Maria
Fast jag ställde ut mina för flera veckor sen, jag bor i zon 3. Täckte med fiberduk och glasrutor. Mina plantor var mellan 5 och 10 cm höga, härdiga perenner. Nu har de fått flytta in i mitt nya ouppvärmda växthus och då täcker jag inte alls. Det har varit 0 som kallast i växthuset, i bänken vet jag inte. Ingen har frusit och de blev mycket finare när de fick komma ut.
Ettåringar har jag inte tagit ut än, är det såna du har så antar jag att det är bäst att vänta.
En del fröplantor ställde jag också intill ladväggen i söderläge med fiberduk över, i lådor. Det gick också bra.
Jag tycker du ska prova med dina kraftigaste och härdigaste!

Maria utanför Enköping
virrevarv
Jaha, du vill slippa bära? Vem vill inte det? tongue.gif

Jag förstår att du inte har tid att springa där fram och tillbaka med det lilla knytet där inne! Jag har i min kallbänk, dygnet runt; Bolltistel, Fjärilsblomster, Luktärtor, och Stockrosor.
Fjärilsblomsterna är väl lite av en chansning eftersom dom är sommarblommor och frostkänsliga men nu j****r får det vara vår! På med en jutesäck och matta på under nattetid och dom ser riktigt fina ut får jag säga. Platsbristen inne är ju som sagt ständig.... sleep.gif

Jag vet ju inte vad du har sått förstås men Anna-Marias råd om det kraftigaste och härdigaste låter bra tycker jag!

Ha det så bra!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon