Full version: Beskära Isop
fruberglund
Var in och läste lite på Odla och där stod att man skulle beskära ca 1/3. Men när ska man göra det och hur? Ovanför ett bladpar?

Nån (gissar på rådjuren) har ätit av några nästan ända ner till backen, då blir det väl ingen blomning på dem i år?

Nån som vet?
Ophelia
Jag tror inte att de blommar i år om de ätits ned såpass mycket.

Isopen beskärs på våren. Jag har inte varit så förfärligt noga med det där med bladpar faktiskt då jag har haft en del att klippa och skulle blivit grymt petigt men visst kan du beskära dem strax ovanför bladparet.
Eva 33c
Om de lever får du blommor rolleyes.gif
Jag brukar klippa ner mina med häcksaxen på våren nästan ända ner, de har ofta vinterskador (framför allt är de ihopvikta av snön) hos mig och ser allmänt risiga ut, men de växer till och blommar under sommaren.
fruberglund
Tack för svar, då ska jag ta det när jag vårstädar sen smile.gif
Merlin
Jag klipper ner de till 10 cm på våren och de blommar ändå. Isop frösår sig dessuom ymnigt-du lär aldrig mer bli utan tongue.gif
Ophelia
CITAT (Merlin @ 16-04-2006, 20:24)
Jag klipper ner de till 10 cm på våren och de blommar ändå. Isop frösår sig dessuom ymnigt-du lär aldrig mer bli utan tongue.gif

Går även jättebra med sticklingar. Vips har man många flera smile.gif smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon