fruberglund
Frösådde såna förra året och sen "misshandlade" jag dem genom att inte plantera ut dem förrän sent i höstas, de stod alltså i såjord utomhus hela sommaren. Nu har det kommit upp massor med såna här i rabatten och jag tror det är de.

De är väl tvååriga men kommer de blomma i år, det blev ju bara bladrosetter förra året.

Helen i Piteå Zon 5
Jo, nog tycker jag att det ser ut som blå bergvallmo, dom blommar säkert till sommaren rolleyes.gif men den är inte 2-årig utan perenn, så den kommer tillbaka nästa år igen.../Helen
kerstin z5-6
japp Håller med Helen , bergvallmo -och här i norr är de i alla fall perenner ..smile.gif
fruberglund
Vad trevligt! Det är vita och blå blandade i rabatten framför/mellan rododendronen. Det blir nog jättefint biggrin.gif
Kajsa

Jo, visst dom har håriga blad om du tittar noga här.
Men mina kommer igen år efter år, blir kraftiga plantor.
Dom egna fröna som jag tagit på hösten har grott i massor
men flera köpepåsar har jag haft sämre tur med.
Ville haft vita, men dom har jag inte fått till ännu.
Klematis
En av mina favoriter. Jag tittar alltid extra efter den på våren. Min har växt och blivit mycke större. Har nog haft den i 5 år. Kan man dela den eller år det frön som gäller vid förökning.
Hur är den vita är den svår?
Klematis
kerstin z5-6
Den har pålrot och tycker inte alls om delning, den vita är inte svår på annat sätt än att frö som ska bli de vita ofta blir blå ..
Klematis
Tänkte nästan det. Det gär ju inte så mycket om den blir stor heller. Den är ju så underbart vacker! Ska nog pröva med den vita oxå.
Klematis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon