Elisabeth P
Nu börjar det nog bli dags att väcka fuchior och dahlior efter vintervilan, eller?

1; Ska dahliorna planteras i såjord eller vanlig blomjord?
2; Ska dahliorna under lysrör redan innan de börjar visa liv?
3; Ska fuschian planteras om redan nu, eller efter att den tagit sig - vilken jord behövs?
4; Ska fuschian under lysrör redan innan den vaknat?

Har uppfattat det som att man vattnar sparsamt och utan näring än så länge? Stämmer det?

Lisa
kerstin z5-6
Bra blomjord till alla -och har du plats under rören blir de glada till du kan avhärda
Elisabeth P
Oki, då blir det omplantering i morgon/ Lisa
Åsa, mälardalen zon 2
Fuchsian kan vila ett tag till ifall den är i djup vila. Jag brukar aldrig ta in de övervintrade fuchsiorna i stugvärmen ifall de är i vila, är det för varmt och torrt i luften kan de få det svårt att komma igång med knoppsprickningen. Så lite skillnad som möjligt i klimatet mellan vilostället och det nya stället är bäst för fuchsia. Fuchsia vill ha lucker och porös jord gärna med mycket små lecakulor, perlit el dyl.

Jag har planterat om mina fuchsior något tidigt iår men jag hittade en massa öronvivellarver som jag ville eliminera + jag har tillgång till inglasad veranda + en sån där plastöverdragen hylla som jag ställt växterna i så jag har nog garderat mig mot minusgrader.

Fuchsiasällskapets råd för vårväckning
Elisabeth P
Fuchian är jag ganska tveksam till om den är vid liv - ser heldö ut, men men väntar ett tag till med den då så får vi se hur det går./ Lisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon