Anna Maria
Vi håller på att bygga till en glasveranda till vårt gamla faluröda hus. Och så skulle jag vilja ha en ros där... Något som växer bra, trivs i söderläge, doftar gott och passar till rött. Ljusgult, vitt, blekt rosa...
Vad skulle ni välja? Jag tänker på Honungsros, men tvekar ändå för det känns som om det verkligen skulle kunna gå att ha något riktigt "fint" där och honungsros kan jag hitta andra platser för, den växer ju bra lite varsomhelst. Fast det är ändå något sånt jag letar efter, inte alltför storblommigt. Och gärna något som blommar länge, eller blommar om. Funderar på Madame Alfred Carriere, den har jag blivit lite kär i men har bara sett den på bild, någon som har erfarenhet av den? Eller New Dawn kanske.
Jag bor i zon 3.

maria utanför Enköping
stina
Jag har en New Dawn mot min faluröda vägg. Kanonfint är det faktiskt! rolleyes.gif

/Stina
kerstin z5-6
Aicha är förvissa ingen klätterros mer en stor buske .men den har det där lite enklare vilda du kanske söker -den blir 2meter hög
Anna Maria
Tack båda två, jag älskar verkligen både New Dawn och Aicha. Jag har den sistnämnda som en buske i en slänt mot grannen, där det är tänkt att den ska bli lite insynsskydd (satte den i somras). Ja den är ett bra exempel på det jag söker, inte så stora och fyllda blommor. Lite gammaldags. Tar den inte mycket plats "utåt", den ska i så fall stå precis vid trappan upp och jag vill ju inte att vi ska riva oss! Kan man binda upp den mot väggen?
Är det någon som har fler idèer så mottages de tacksamt, det här är väldigt roligt för mig just nu - att drömma om rosväggen...För en gångs skull så KAN jag inte börja meddetsamma som jag brukar och helst vill, snickarn ska ju faktiskt bygga klart först!

Maria
kerstin z5-6

William baffin

Jolly Dance gul/aprikos /vit .. ny sport av leverkusen

Patricia Macoun en sport av hybrida bla

alla kan ses
HÄR
Kajsa
Mina klättrare det kanske finns något här du gillar.
Anna Maria
Tack så mycket, roslistan från AoT var ju verkligen en guldgruva!
Nu tror jag att jag har bestämt mig. New Dawn blir nog fantastiskt vacker där! I sällskap med en doftande kaprifol och med lavendel runt fötterna...Kanske inte så originellt men beprövat vackert.
Plantorna från Rosenposten, är de fina? Funderar på att göra en beställning därifrån.

Maria
Kajsa
New Dawn finns hos alla som säljer rosor, men Rosenposten brukar vara till belåtenhet.
mulle
Personligen älskar jag den japanska klätterrosen. Ett enda flor men ljuvligt.
Och den är ett pålitligt kort!
Mulle
kerstin z5-6
jag har alltid varit nöjd med rosenpostens lev , 90 kr kostar frakt oavsett mängd ..
Anna Maria
Tack hörni!
Det där med Rosenposten kommer sig ju av att det inte är bara en New Dawn jag måste ha, utan en hel hoper andra nödvändigheter också... Det låter bra med frakten tycker jag.
Japansk klätterros har jag frösått och satt vid ett äppelträd, jag har inte sett den blomma än men i sommar är den nog tillräckligt stor. Kul att du tycker att den är så fin!

Maria
myskmadra
CITAT (kerstin z5-6 @ 17-04-2006, 15:36)
Aicha är förvissa ingen klätterros mer en stor buske .men den har det där lite enklare vilda du kanske söker -den blir 2meter hög

Kerstin. Åh, vilken fin ros!
Tror du att den kan spaljeras/ formas på ena sidan av vår soptunna och sedan liksom hänga över?
Eller har du tips på någon annan gul ros som gillar att klättra- gärna enkel.
Hälsar Myskmadra
misSophie
Kajsa, du har en "Golden Shower"! smile.gif Den var jättefin på bilden. Jag har oxå en, står i nån sydlig riktning mot en vägg, så den får bra med sol. Klipper du din? Det såg ut som den blommar i klase, min har bara enskilda blommor. Jag är lite orolig för den, för den verkar inte växa så mycket. Nu är den kanske 1 m hög. Sen är det en kvist som ser tanig ut. Pinnig med bara pytteblad. Jag köpte den för två år sen. Den fick inget gödsel i höstas, men fick lite nu i våras. Bor i zon 1 el. 2. Smålandskusten. Har nån nåt tips?

misSophie
Kajsa
Bor du i zon 1-2 har du mycket större chans klara Golden Shower
det var ett impulsköp, den är efter en snäll vinter med massor av snö ca 1.5 m. Du ska bara göda rosorna fram till juli med tex kogödsel, kan du köpa i påse, aldrig gödning på höstarna, då går inte rosen i vila.
Enligt Rosbibeln en äldre ros från 1956, kan bli 3 m hög i din zon,
så avundsjuk, vi får se hur länge min klarar sig i zon 4.
Klätterrosor kan man vänta med och klippa först efter flera år,
när det börjar likna en klätterros.
misSophie
Det låter ju bra, för jag har inte klippt ner den nåt alls. smile.gif Bara tagit det som ser dött ut, när björken har musöron. Ska tydligen vara den bästa tiden att klippa rosor, allt enligt Odla! smile.gif Gödslingen hade jag oxå lyckats med, utan att veta om det. Bra att vara lat ibland! wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon