Det är fint och man ser det sällan - mao torde det vara rätt dyrt? Nån som vet var man kan hitta det och vad det kostar? Kanske tom känner till ställen där priserna är mer/mindre ok?
Hur mkt skall du ha?
Vad skall du ha det till?
Det fins nackdelar med lärkträ oxå!
Och precis som allt annat virke så finns det lärkträ av bättre och sämre kvalité.
mayababy
20-04-2006, 07:06
Lärk är ju jättevackert och inte alls så dyrt som man kan tro! Ligger nånstans mellan 500-600 kr/ m3 alltså inte stort mer än tex al.
Jag gillar Bröderna Holms, de ligger ju i Sala som inte är så förfärligt långt från Stockholm, dessutom levererar dom till hela landet!
Bröderna Holms
Jag ska ha till en spaljé/insynsskydd. Tryckimpregnerat trä, ca 1,75 m högt, med liggande ribbor av lärkträ, typ 13 st.
Vad är det för nackdelar då?
Sen har jag sett liknande för att klä in soptunnan med, fast då med smalare liggande ribbor. Också snyggt.
mayababy
22-04-2006, 14:36
Om du kollar på länken till bröderna Holms så har dom nåt dom kallar lärkolja som har en bra impregnerande verkan. Jag tycker det låter jättefint med spalje/soptunneklädsel i lärk som är känt för att vara både starkt och väderbeständigt.
Nackdelen som finns med lärkträ är bla att det kan blöda kåda så att avhartsning rekommenderas tex när man lägger det som golv, men i ditt falll är ju det inte nåt problem, det kan oxå vara svårt att limma pga hartsen!
lärkträ
13-01-2008, 18:02
lärkträ kan tillhandahållas 0708-323864. mayababy har nog missat en nolla i prisbilden.
har en hel del att erbjuda från 21x95 till 150x250 mm 4-6meters längder. lärken är bara sibirisk och finns i ca åkersberga.
elvisjö
15-01-2008, 15:07
Läste på SLU om lärkträ häromdagen, där skrev en forskare att undersökningar
på lärk kontra tryckimpregnerat trä så vinner tryckimpregnerat trä med hästlängder.
Tyvärr så kunde jag inte hitta artikeln igen, annars hade jag lagt en länk till den
Jag har sett lärk som har legat några år som altangolv, och kunde inte se någon större skillnad
gentemot tryckimpregnerat.
Fågelvägen
22-01-2008, 22:07
Jag har haft långa diskussioner med erfarna byggnadsvårdare om trä utomhus: de har sagt att lärkträ som är odlat i Estland vuxit för snabbt och därför inte alls är särskilt hållbart. Syns på att årsringarna är breda. Kostar skjortan ändå.
Heter inte vanligt lärkträ Larix sibirica (eller nåt liknande?) vilket gör att man tror det är sibiriskt, alltså segvuxet föreställer man sig.
Samma gäng byggnadsvårdare tror inte på tryckimpregnerat heller! För att det trä som väljs ut för tryckimpregnering är extra dålig kvalitet, säger dom.
Så dehär experterna anser att segvuxet, kådigt furu- eller granvirke håller bäst. Det ska alltså ha täta årsringar och man ska välja ut det själv och samtidigt kolla att bräderna är raka. Jobbigt, tar tid, men lönar sig!
Så finns det ju folk som säger att gran funkar bättre än furu utomhus.
elvisjö
28-01-2008, 11:37
Här kommer länken om lärkträ
http://forskarbloggen.typepad.com/forskarb...8/01/index.htmlRubriken på artikeln är trämytologi datum 4/1
Fågelvägen
28-01-2008, 19:05
Tack elvisjö för forskarsynpunkterna om trämytologi! Den var intressant. Tydligen stor skillnad på trä i luft och trä i vatten.
kerstin z5-6
31-01-2008, 10:45
segvuxet, kådigt furu- eller granvirke

Ett på UTSIDAN totalt inplastat (byggplast)träväxthus i senvuxen gran , har stått här i 25 år -inte hos mej men i trakten -fult , men allt prat om lärkens fördelar vittrar lite när man ser sådant ..
smuleborg
26-04-2009, 16:59
CITAT (kerstin z5-6 @ 31-01-2008, 11:45)

segvuxet, kådigt furu- eller granvirke

Ett på UTSIDAN totalt inplastat (byggplast)träväxthus i senvuxen gran , har stått här i 25 år -inte hos mej men i trakten -fult , men allt prat om lärkens fördelar vittrar lite när man ser sådant ..

Det handlar ju då om att få tag på den långsamt vuxna granen, om man inte har sådan skog själv....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.