Full version: Bönor
Boxer
Jag hade tänkt att förså störbönor ca 3 veckor innan utplantering.

Men har ingen koll på när det är lämpligt att sätta ut dom.

Jag bor på västkusten i zon 1

Hur gör ni?
Susanne i Linköping
Här i zon 2 brukar jag så bönor och squash 1 maj. Så fort fröna grott brukar jag ställa krukorna utomhus, men tar in dem vid minsta risk för frost. Sen planterar jag ut när plantorna ser ut att vara lagom stora. Eftersom det sägs att det kan bli nattfrost ända in i början av juni är det lite chansartat, men det går ju att täcka över även efter utplanteringen.
Ophelia
Den kan förodlas eller sås direkt. Ska de frösås brukar man väl säga tidigast i slutet av maj.

Men du ska ju förodla så då ska du inte sätta ut dem förrän frostrisken är över d v s i juni (varjefall här i Mälardalen).
Susanna
Bondbönor behöver bara 5 grader i jordtemp för att gro, men alla övriga bönor tror jag kräver minst 12 grader i jordtemp.
Boxer
Tack för svar!

smile.gif

Jag är så otålig och har svårt att vänta. Mina zinnior som jag sådde 6/2, började blomma för ett par veckor sedan. wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon