|
Elisabeth P
17-04-2006, 12:40
Nu är det knökfullt och tvunget att köra tvåskift under lysrören. Det är ju så roligt, vill bra ha meeeer Idag planterade jag alla lökarna och dahliorna, så nu är det bara att vänta och se hur det tar sig  . En lök/kruka tog ju lite plats. Kan man börja avhärda snart, eller vinner jag inget på att börja nu om nätterna kan vara frostiga en månad till? Huu får inte hoppas att frosten ligger kvar så länge Lisa
Jag känner igen problemet Så här ser det ut på altanen idag och jag har nästa lika mycket till inne.  Jag bor i en "etta" på 52 m2.  När räknar du med att kunna sätta ut Dahliorna och Liljorna? Jag har dom kvar "osatta". Förra året satte jag Dahliorna i mitten av maj men dom började blomma lite sent (slutet av juli) tycker jag. Liljorna satte jag direkt i början på juni och dom hann inte alls med sig. Årets Liljor ska få lite bättre läge och förkultivering så dom kanske kommer att gå bättre. Hur "små" krukor använde du till dina Liljor? En avgörande fråga för när dom ska få komma i jord. Dom där små "knurtarna" längst fram i bild är de sista små bergvallmona som fått komma ur sålåda aldeles nyss. /Anki
CITAT (Lisa:) @ 17-04-2006, 12:40) Nu är det knökfullt och tvunget att köra tvåskift under lysrören. Tvåskift under rören. Smart! Det har jag inte tänkt på att man kan göra!
kerstin z5-6
17-04-2006, 14:41
Dahlia tål ju inte frost så det är bara kånk att bära dem ut o in före första v i juni .. efter det ska ju frostrisken vara över -LIljor o dahlia brukar jag plantera senast 1 maj för att de ska hinna med .. fast jag har inga liljor kvar i kruka -de åker ner i rabatt
Elisabeth P
17-04-2006, 17:24
De jag tänkte börja avhärda först är mina perenner, dvs nattljus, atlasblomma, krokardblomster, ängssalvia och jacobs stege. men det kanske är för tidigt även för dem? Dahliorna har jag precis satt i jord, så de måste ju först ta sig och sedan vara helt frostfritt ute. Anki har du dem ute bara på dagen eller? Var ska du ha allt om du inte har trädgård? jag menar det är ju inte lite du sår precis. Ser att du "fuskat" lite med att sätta ihop ett par plantor  , det blir nog min modell ochså till nästa år, för det lär ju inte bli mindre  . Liljor har jag inga ännu, men det hinner jag nog med det med  (har nog beställt ett par som lär komma i början av maj om jag minns rätt) Lisa
Ja, ännu så länge så är dom bara ute på dagen, men jag bär ut dom tidigt på morgonen och då är det ofta runt 0. De jag är mest rädd om får stå i kylskåpet om natten ifall dom skulle tycka illa vara med en nattlig temphöjning på runt 15 gr. Jag körde samma förra våren också och ingen protesterade då i alla fall  Ja, jisses om jag inte fuskat och satt ihop två och två skulle jag få flytta ut.  En "gamal" trädgårdsmästare sa att det var helt OK att göra så och jag älskar att lyda råd som gynnar mig.  Jag har turen att bo i bottenplan så jag har grävt två hyggliga rabatter på uteplatsen. Den fyller jag med allt jag kan komma över. Sedan har jag en sommarstuga i Högakusten med en helt "obrukad" tomt. Där håller jag på att gräva mig en "rosenträdgård" (gick som följetong här på odla i höstas) och den ska fyllas med sällskapsväxter till rosorna. Om du är intresserad så finns rosgropen dokumenterad i mitt album. Jag blev så inspirerad tidigare i dag så jag har "jordat" dahliaknölarna jag också. Liljorna får vänta till efter nästa helg. Jag måste prångla ut 10 krukor basilkia först /Anki
Elisabeth P
17-04-2006, 19:41
Ännu en följdfråga: Om man avhärdar under dagen behöver de då lysrör under natten eller räcker vårsolen de får på dagen?  rörig, nej bara lite Tänkte väl att du hade dina gömmer Anki  man kan ju inte bara ge bort till vänner och bekanta  . Ska kolla in din rosgrop förrästen, det glömde jag bort, låter jätteintressant. Lisa
Elisabeth P
17-04-2006, 19:49
Anki, Vilket jobb ni har lagt ner med rosgropen  . Hoppas vi får se fortsättningen med alla underbara rosor du har tänkt dig. Lisa
Rätt eller fel? Jag kör några timmar lysrör på dom som inte får plats i kylen jag inbillar mig att dom inte ska bli rangliga på så sätt. Om det blir någon skillnad vet jag inte och jag vågar inte prova heller för just nu så har jag knubbiga, fina, friska, gröna plantor. Ännu en gång: Tänk val lite lysrör kan göra!!! Ja rosgropen, det var ett svettigt arbete.... men kul. Mycket roligare än gå på gymet. Jag har gjort allt grävjobb själv (inte så lite mallig  ). De största stenarna behövde jag hjälp med eftersom det krävdes både hävstängen och uppallande för att få upp dem. /Anki
ewa zon 3
17-04-2006, 20:57
Nu har jag också kollat in följetongen om Rosenträdgården. Missade den eftersom jag är rätt ny här på Odla. Väldigt intressant läsning och med bilder också  Väntar med spänning på fortsättning nu när våren kommer. Har också knökfullt under lysrören inne men inte orkat börja kånka ut plantorna på dagen när det varit lite varmare. Vad ska jag göra när alla perennerna kommer från Odla? Tror ni jag vågar plantera i krukor och sätta ut nu här i zon 3? Måste ha haft huvudet under armen när jag beställde så många /Ewa
Elisabeth P
17-04-2006, 21:06
Det e ju just det jag funderar på. När perennerna kan vara ute dag som natt? Akut platsbrist snart Kan vårsolen snart ersätta lysrören måntro? Åtminstonne för de mest härdiga perennerna, vilka nu det kan vara? Lisa
Avhärda och sätt ut!  Här uppe i min zon (4-5) så satte jag ut perenner som jag köpt första halvan av maj och det måste ju gå betydligt tidigare hos er. Jag hade inte ens förstånd att avhärda först. Eftersom min rabatt var nyanlagd så fanns det ingen tjäle Jag var "s**trädd" ,några dagar efter jag planterat klematis, lavendel, rosor och en massa andra perenner så blev det kallt och 10cm blötsnö under några dagar. Kerstin lugnade mig med att allt skulle gå bra och det gjrde det också. När det var som värst (-5) så täckte jag med dubbel fiberduk. Var så säker... Jag kommer att plåga er med min "rosgrop" tills ni ber om nåd!!:lol: Anki
ewa zon 3
18-04-2006, 09:41
CITAT (Anki V @ 17-04-2006, 22:19) Var så säker... Jag kommer att plåga er med min "rosgrop" tills ni ber om nåd!!:lol:
Anki Plåga på du bara /Ewa
kerstin z5-6
18-04-2006, 10:12
kerstin ... visskar bara.. här slår löven snart ut... Jag såg faktiskt en liten grön klimt i dag och alla andra knoppar är på bristningsgränsen.. Det är stadigt +4-6 grader varmt ute på nätterna och det växer överallt i växthuset! Alla lampor är bortplockade och nu lever vi bara på naturen  Det finns hopp om vår för dig med, jag har bott där uppe och vet hur jobbigt det är varje år att lyssna på nyheter från Göteborgarna som sitter på terassen med shorts på när man själv har en halv meter snö kvar framför köksfönstret! Tur att du har dina växthus! Behöver du skugga dom under sommarnätterna? Ska du köpa den där 100 kvm växthuset som var till salu... det skulle passa för dig...du kunde glasa in vägen från köket till växthuset
Jag lyckades "lura på" min mamma ett tråg (en sån där blå champinjonback) med plantor, varav en del inte ens var omskolade än, så jag har fortfarande plats. Det kommer att bli trångt när resten skolas om dock, och det är ganska snart.
kerstin z5-6
18-04-2006, 16:12
Hihi -.....jo jag har funderat på en glasgång ...Katah
ewa zon 3
18-04-2006, 16:42
CITAT (katah @ 18-04-2006, 16:06) Ska du köpa den där 100 kvm växthuset som var till salu... det skulle passa för dig...du kunde glasa in vägen från köket till växthuset  Vilket 100 kvm växthus som är till salu?  vad har jag missat nu för spännande? /Ewa
Elisabeth P
18-04-2006, 16:53
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-04-2006, 10:12) atlasblomma, är ingen perenn om man nu får vara lite petig  Ljuset räcker ute nu! När ni kan lämna era perenner ute beror på tempeturen på natten -så det är i stort sett omöjligt att sia om -Här har vi en meter snö -det har snöat lapphandskar hela morronen -1 dm nysnö -så att överhuvudtaget ha plantor ute här -är en utopi ... men Sverige är ett avlångt land :lol: :o :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: Jo tack, det vet jag. Åkte i söndags från fjällsemestern och metervis med snö till rena rama våren. Mängder med lökar som tittar upp i rabatten  härligt. Minus kan det ju fortfarande bli nattetid så helt ute kan de nog inte vara, men på dagarna är det oftast jätteskönt väder. Får nog börja med avhärdning till helgen, för de ska väl helst inte vara ute mer än ett par timmar i början? Sen kan man ju fundera över det här med perenner och minusgrader, tål de inga minus alls? - jag menar nästa år finns de ju i rabatten hela vintern. Atlasblomman - icke perenn, jag ville ju bara testa om ni va med Lisa
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-04-2006, 10:12) .. jösses vad dina plantor är bortskämda :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: Ljuset räcker ute nu! Nja, så bortskämda blir dom väl inte!! Jag tycker dom får stå ut med ganska mycket umbäranden  i förhållande till er "lyckisar" som har stora lysrörsbelysta källare med optimal temperatur, växthus, värmefläktar, uterum, kall/varmbänkar osv. Mina stackare åker jojjo in och ut mellan altanen, kylskåpet och lysrörsbänken. Under ett dygn har varje planta hunnit med sitt pass. Nu när altanen tinat fram så kör jag 3-skift För att inte tala om tors-fre när jag är tvungen att åka på en konferens. Då får ett "gäng" hålla till goda med köksbordet. Ute vågar jag inte ännu, det kan "smälla till" och bli riktigt kallt. /Anki
Lady Hamilton
18-04-2006, 18:14
CITAT (Lisa:) @ 18-04-2006, 17:53) ....Sen kan man ju fundera över det här med perenner och minusgrader, tål de inga minus alls? - jag menar nästa år finns de ju i rabatten hela vintern..........  Jo Lisa naturligtvis tål perenner minus grader, men inte som "nyfödda" eller "bebis" plantor. Inaturen "föds" de ju inte förrens det är lagomt varm ute. Sedan "härdas" de av naturen under hösten. Och sedan kommer snön och lägger sig som ett varmt mjukt täcke över. Så till våren "vaknar" de till när temperaturen åter är lämplig
Lady Hamilton
18-04-2006, 18:16
Anki V har du sommarstuga vid ****sjön? Jag tycker att det ser så ut på vissa bilder.........
Nä, vi har stugan vid Ulllångersfjärden i närheten av Salsåker.
/Anki
Lady Hamilton
18-04-2006, 18:26
Ok, kör 5 km till och du är hemma hos mig!
Du är välkommen in på kaffe när/om du kör förbi!
Lady Hamilton
18-04-2006, 20:30
Tack för det  PM:a när du är på "plats"
PM:a Det får bli röksignaler! I stugan finns det varken el, telefon eller wc Solfångare och batteri som kan driva 12 w lampor. Mobiltelefonen har mottagning om jag går ut på gården ställer mig på en sten och riktar antennen mot E-fyran. Utedasset är lyxigt utrustat med frigolitsits. Ändå är det paradiset på jorden  /Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|