kerstine
kan jag så sommarblommor, örter och grönsaker nu? bor i zon2 fast har ett ganska blåsigt och utsatt grönsaksland...
Kerstin i Malmö
JA!!
Jag har redan ätit rädisor och ruccola från min köksträdgård, zon 1 då förvisso.
Morötter, rädisor, sallat, spenat går alldeles utmärkt nu. Lök och potatis också. Jag har sockerärtor under petflaskor och dom växer på bra! Sätt, vattna och på med fiberduk! Bönor och squash när det blir varmt i jorden.

Likadant med sommarblommor! I dotterns rabatt som hon hade sommarblommor i ifjor grönskar det för fullt. Det är fjorårets blommor som fröat av sig och där finns decimeterstora plantor nu + små nya som vi också satt.
Ringblommor gör ju likadant och vallmo tex.

Visst, ut och så! Glöm inte fiberduken!

Kerstin
Trädgårdsmannen
...å när kan man börja så utan fiberduk i zon 1?
mynta
Ringblommor, safflor,mexicohattar,rödmålla, vallmo,gurkört, jungfrun i det gröna, lin, eterneller, sommarslöja, ringkragar, brokkragar sådde jag utan fiberduk för en månad sedan i zon fyra. De har grott snällt & så har jag med got resultat gjort i alla år. Morötter, dill & rödbetor sås vid samma tid här...
Förra veckan så såddes det mer ringblommor (för senare blomning) & massa, massa solrosor. De sistnämnda som fåglarna har bjudit på började gro redan för ett par veckor sedan & de sert ut att växa till sig fint!
Den här veckan så ska jag peta ned ballongblomma, bukettranunkel, blomman för dagen & luktärtor.
Som sagt, så har jag alltid gjort & resultatet har blivit utmärkt! Så nog kan man så nu! smile.gif
kerstine
tack för svaren! jag har en nysatt häck som minst sagt ser rätt "spenig" ut. Kan jag så sommarblommor i den så att den fylls ut lite grand eller tar de för mycket näring möjligtvis?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon