Tjoppa
Jag har en rätt stor balkong/terass i sydvästläge och nu börjar det snart bli dags att fixa till den. Allting på balkongen står i krukor och balkonglådor.

Jag har: en guldhumle i halvskugga på väggen, en hängsälg i halvskugga, och en klätterros (new dawn) i sol som vi planterade förra året och därför inte har hunnit bli så jättestor ännu.

Jag vill: ha mycket färg heeeela sommaren (alltså inte blommor som bara blommar en vecka), samt dölja jorden i alla krukor.

Jag hade tänkt mig att sätta hängpelargoner i olika färger i solen, för de blommar väl hela sommaren? De hade jag tänkt att blanda med lobelia.
Jag vill gärna sätta nån blomma eller nåt som döljer jorden på rosorna i solen och då hade jag tänkt kanske salvia, går de två bra ihop? Hur länge blommar salvia?
I guldhumlens låda vill jag också dölja jorden, men vet inte alls vad jag ska sätta för blommor, några tips?
Jag ska köpa färdigodlade blommor i år, för jag orkar inte odla från frö.
Tar gärna emot gödseltips också, både för rosen och humlen!
Tack i förväg! tongue.gif
Carex
om du tänker köpa färdigt är det ju bara att välja och vraka! Förra året körde jag bla. på en stäppsalvia i kruka, otroligt fin och dessutom drar den till sig flygande små varelser:)
Något som är oslagbart att ha på en balkong är surfina! Tänk bara på att vattna och gödsla och klipp bort alla vissna blommor så blommar den jättelänge. Om du vill dölja jorden kan du använda pinjebark, dyrt men skitsnyggt!:D
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon