|
Någon hörde en intervju med vår "kära" statsminister. I intervjun sade han att det svenska folket INTE är missnöjt med bensinpriset! Reportern frågade hur han motiverar detta uttalande. - Jo, sa han. Det finns ju inga samlade organisationer mot bensinpriset. Nu får det vara nog! Dags att protestera. Skicka vidare till vänner och bekanta. Bensinskatteuppror!!! 8 av 10 resor görs med bil. Av ett literpris på bensin på 11.05 är 7.15 kr skatt. När bensinskatten infördes 1924 var skatten på 4 öre. Skatten höjdes vid årsskiftet med 21 öre. Bilisterna betalar in 8 miljoner kronor i bilskatter varje timme, totalt 74 miljarder om året. När man tankar går 70 kr på varje hundralapp i skatt. En genomsnittsbilist kör 1500 mil / år och betalar över 9000 kr bara i bensinskatt. Det motsvarar pålägg på 200 procent. Listan fylls på riktigt fort! Klicka på länken nedan och fyll på med ditt namn och vidarebefordra detta till så många som möjligt! http://www.bensinskatteuppror.se
andersen
17-04-2006, 16:58
CITAT (zwinto @ 17-04-2006, 15:19) Någon hörde en intervju med vår "kära" statsminister. I intervjun sade han att det svenska folket INTE är missnöjt med bensinpriset! Reportern frågade hur han motiverar detta uttalande. - Jo, sa han. Det finns ju inga samlade organisationer mot bensinpriset. Nu får det vara nog! Dags att protestera. Skicka vidare till vänner och bekanta. Bensinskatteuppror!!! 8 av 10 resor görs med bil. Av ett literpris på bensin på 11.05 är 7.15 kr skatt. När bensinskatten infördes 1924 var skatten på 4 öre. Skatten höjdes vid årsskiftet med 21 öre. Bilisterna betalar in 8 miljoner kronor i bilskatter varje timme, totalt 74 miljarder om året. När man tankar går 70 kr på varje hundralapp i skatt. En genomsnittsbilist kör 1500 mil / år och betalar över 9000 kr bara i bensinskatt. Det motsvarar pålägg på 200 procent. Listan fylls på riktigt fort! Klicka på länken nedan och fyll på med ditt namn och vidarebefordra detta till så många som möjligt! http://www.bensinskatteuppror.se Det har varit uppe förut här på forumet.... och tror inte att intresset var så stort att skriva på... förra gången det var uppe.
Och trots att bensinskatten är så hög så betalar den ej samhällets kostnader för bilismen! Skatten borde höjas så att kostnadstäckning uppnås!
CITAT (Ralf @ 17-04-2006, 18:41) Och trots att bensinskatten är så hög så betalar den ej samhällets kostnader för bilismen! Skatten borde höjas så att kostnadstäckning uppnås! Precis. Tung trafik är underbeskattad, grovt, i hela riket, biltrafiken är underbeskattad i städerna. Möjligen är landsbygden dock en smula överbeskattad vad gäller lätta personbilar. Flyg, speciellt internationellt men även inrikes, är enormt underbeskattat. Fast jag tycker inte att man kan ha millimeterrättvisa inom ett land, förutsättningarna är ju olika på olika håll. Dessutom är det väl olagligt enligt EU att ha olika skattesatser i olika delar av riket. Frågan är vad målet med bilskatter och bensinskatter är. Enbart bekosta vägar? Knappast. Precis som med fastighetsskatten är det en skatt som går in i statskassan och betalar sjukvård, skola, och ja, vägar. Samtidigt som det fungerar som ett marknadsekonomiskt styrmedel. Motormän och Bilfrontare etc vill gärna att skatterna ska "öronmärkas" till att bygga fler vägar och större parkeringsplatser, men ska den typen av beskattning införas så måste skatterna höjas. Speciellt för tung trafik som massakrerar vägarna. Eftersom jag har vissa socialistiska tendenser vill jag inte ha full marknadsanpassning av priser på biltrafik och flyg, eftersom "vanligt folk" då inte skulle ha råd med privata resor ens i närheten av idag. Däremot vill jag se en styrning av bränslet och nybilsinköpen, eftersom det är där man enklast kan nå stora miljövinster. Den som vill gräva ner sig djupare i ekonomi och annat tråkigt kan kolla på http://www.sika-institute.se/databas/data/...a/pm_2006_1.pdf(SIKA PM 2006:1 Trafikens externa effekter 2005) Dock, när allt ovan är sagt, jag förstår att fattiga personer som kör gamla bilar (=som jag) ser bensinpriset som en stor, kanske den största, kostnaden för transporter. För folk med nyare bilar är ju bensinpriset bara en mindre del av alla kostnader. (värdeminskning, försäkringar, obligatoriska kontroller osv)
niklaswik
17-04-2006, 18:35
Tung trafik är underbeskattad?
Det kan jag hålla med om när det gäller utländska bilar.
T.ex. trängselskatten i stockholm, testa att ha ett åkeri i som kör dagligen genom stockholm.
Utländska bilar betalar 0kr per dag om dom så kör in och ut genom tullarna på pin kiv dygnet runt.
Utländska bilar betalar i stort sett ingen skatt alls i sverige förutom på den diesel som dom ibland måste tanka.
Regeringen blundar för det här faktiskt stora problemet. Skulle cabotagetrafiken begränsas så skulle svenska åkare gynnas rejält och därmed kunna skaffa fler bilar för att ersätta dom utländska. Dom svenska bilarna betalas det skatt för. Resultat: Högre inkomster för stat, åkerier, fördelar för miljön genom att de svenska åkerierna får bättre förhållanden och därmed har råd att köpa nya renare lastbilar.
Landsbygden är ofantligt överbeskattad när det gäller lätta personbilar. Inom en yta med säkert 10-15 mil i diameter kan stockholmaren ta sig från punkt A till B med tåg och buss på kort tid och relativt billigt.
Där jag bor har jag 2 km ner till "byn", alltså väldigt nära för att vara "på landsbygden", därifrån har vi sån tur så att vi har en busslinje som går en gång i timmen åt varje håll, dessutom en "småby-linje" som går förbi strax utanför gården där jag bor. Den går 4 gånger per dag.
Ska jag ha ett jobb här (Gävleborgs län, sveriges sämsta arbetsmarknad) så får jag söka mig till Bollnäs (2 mil), Söderhamn (6 mil), Hudiksvall (12 mil) eller Gävle (15 mil). Den som har familj och hus här eller av nån annan anledning inte kan/vill flytta måste i 99 fall av 100 åka bil till jobbet, antingen för att busstiderna inte passar eller för att det helt enkelt inte går någon buss till arbetsplatsen. Om man då jobbar 6 mil bort, och det känner jag personligen flera som gör, så kan du säkert själv räkna ut att bensinskatten blir en otroligt stor utgift varje månad. Vart pengarna tar vägen vet väl ingen? Inte kommer dom tillbaks till oss på något sätt i alla fall.
Ralf, om du nu inte skojar, kan du verkligen inte komma på någon annan lösning än att höja skatterna?
Kanske blev tämligen osammanhängande och grötigt inlägg men jag blir så dödligt irriterad på alla t-bane-/buss-åkare och "gratis-taxi/limousine-åkare" (riksdagsmän) som tror att alla problem kan lösas bara dom där jävla bönderna i norrland betalar mer skatt...
CITAT (niklaswik @ 17-04-2006, 19:35) Tung trafik är underbeskattad? Utländsk tung trafik är såklart än mer underbeskattad ja  Speciellt vad gäller vägslitage antar jag. " För att fullt ut internalisera den tunga lastbilstrafikens kostnader skulle den årliga fordonsskatten för lastbilsekipage 40–60 ton med Euro II -egenskaper behöva höjas med i storleksordningen 80–100 tusen SEK. För lastbilar med sämre miljöegenskaper skulle höjningen bli ännu större. Den totala årskostnaden för ett ekipage av denna typ skulle höjas med upp till 10 %.Källa : http://www.sika-institute.se/databas/data/...a/dk_1998_1.pdf (SIKA=Statens Institut för KommunikationsAnalys) Annat intressant : http://www.naturvardsverket.se/bokhandeln/.../620-6146-1.pdf (Trafik, Miljö och Tillväxt - Går det ihop?", ganska populärvetenskapligt men välskrivet från Naturvårdsverket)
lilla mamma
17-04-2006, 19:03
Och hur mycket per år Ralf åker du personbil? Min man och jag åker över 10 000 mil per år 99 % i arbetet, Vi kan inte åka buss, tack för det Men visst, höj bensinen till 20 kronor litern och döda landsbygden det spelar ju ingen roll, vi är ju inget värda ändå
CITAT (niklaswik @ 17-04-2006, 19:35) Landsbygden är ofantligt överbeskattad när det gäller lätta personbilar. Inom en yta med säkert 10-15 mil i diameter kan stockholmaren ta sig från punkt A till B med tåg och buss på kort tid och relativt billigt. Å andra sidan är Stockholmaren ofantligt överbeskattad när det gäller fastighetsskatt.
Hm, nä, det baseras väl på taxeringsvärdet osv? Och skatten behövs ju inte fullt ut betalas av alla. Många stockholmare har dessutom fått köpa skattesubventionerade lägenheter billigt och är numera miljonärer pga detta.
Ett hus med högt taxeringsvärde i Bohuslän är väl minst lika överbeskattat i sådana fall.
CITAT (Pirum @ 17-04-2006, 21:33) Hm, nä, det baseras väl på taxeringsvärdet osv? Och skatten behövs ju inte fullt ut betalas av alla. Många stockholmare har dessutom fått köpa skattesubventionerade lägenheter billigt och är numera miljonärer pga detta.
Ett hus med högt taxeringsvärde i Bohuslän är väl minst lika överbeskattat i sådana fall. Ja, absolut! Det var väl bara med tanke på jämförelsen som niklaswik gjorde ....
Hm, ja, kanske borde hus skattas efter exakt HUR de är och inte VAR de är Man skattar ju inte bilar högre i glesbygd än stad. Däremot får man ju dyrare försäkring i stad, men det är ju så försäkringssystemet är upbyggt. När det talas om att glesbygden är överbeskattad i trafiken brukar det ibland exemplifieras med att luftföroreningar i formen av ozon, partiklar och diverse andra icke-växthusgaser är negligerbara på landet. Men skapar stora problem i städerna. Därför skulle det vara mer miljöskatter i städer, och lägre på landet. Samtidigt hamnar få vägpengar i glesbygd. När det gäller underbeskattning av lastbilar så brukar det sägas att en lastbil kan slita mer på vägen än tusen personbilar. Beror på hur dålig vägen är, ju sämre väg desto mer sliter lastbilen tror jag.
Hur man än vänder och vrider på det så tror jag att det är svårt att åstadkomma en absolut och total rättvisa.
CITAT (lilla mamma @ 17-04-2006, 19:03) Och hur mycket per år Ralf åker du personbil? Min man och jag åker över 10 000 mil per år 99 % i arbetet, Vi kan inte åka buss, tack för det Men visst, höj bensinen till 20 kronor litern och döda landsbygden det spelar ju ingen roll, vi är ju inget värda ändå  Jag åker ca 1500 mil/år. Om ni åker 10.000 mil per år och 99% är arbetsresor då måste ni sitt mkt tid i bilen. Närmare bestämt 3-4 timmar om dagen. Jag utgår från att dessa resor ersätts från arbetsgivaren och då kan det ju inte vara några problem med dem. Jag får i alla fall ganska bra betalt för mina jobbresor. Om ni inte kan åka buss så är väl resorna till och från jobbet avdragsgilla?
CITAT (Ralf @ 17-04-2006, 21:47) Om ni inte kan åka buss så är väl resorna till och från jobbet avdragsgilla? Ett problem är då möjligen att resor med nyare bilar av premiumklass kostar dryga 50kr/mil (enligt Motormännen), fast, då är ju som sagt bensinskatten i det närmaste försumbar.
Med tanke på att bensin och diesel är bränslekällor som kommer att sina - förmodligen i vår livstid enligt somliga - så är det dumt att inte satsa på alternativa bränsleformer istället. Skicka upp bensinskatten till 35% och skattebefria alternativa bränslen. (Nu överdrev jag lite, men ni förstår säkert vad jag menar.) Biobränslen borde t ex vara skattebefriade, eftersom de är miljövänliga och vi kan förnya dem. Fossila bränslen kan vi inte förnya och de skitar ner
lilla mamma
18-04-2006, 19:24
Betalade från arbetsgivaren? nähä du, tror du landstinget värmland betalar arbetsresor? två undersköterskor står inte så högt inom arbetslivet Visst, avdrag blir det. men inte på allt. Jag ensam har idag suttit 1,5 timme i bilen, min man lite mer än två.
Ralf, med vad jobbar du, verkar ha en schysst arbetsgivare. De få gångerna min man fått krångel längs vägen (hydraulremsbrott på e18) finns ingen förståelse och allra minst från de som bor bredvid jobbet.
Min arb.givare har förståelse är det krånglar med bilarna, men inte får jag heller reseersättning, jo vid kurser utanför arbetstid
CITAT (lilla mamma @ 18-04-2006, 20:24) Betalade från arbetsgivaren? nähä du, tror du landstinget värmland betalar arbetsresor? två undersköterskor står inte så högt inom arbetslivet Visst, avdrag blir det. men inte på allt. Jag ensam har idag suttit 1,5 timme i bilen, min man lite mer än två.
Ralf, med vad jobbar du, verkar ha en schysst arbetsgivare. De få gångerna min man fått krångel längs vägen (hydraulremsbrott på e18) finns ingen förståelse och allra minst från de som bor bredvid jobbet.
Min arb.givare har förståelse är det krånglar med bilarna, men inte får jag heller reseersättning, jo vid kurser utanför arbetstid Jag undrar om inte Ralf misstolkade dig i så fall. Eftersom du skrev att din man reser "i arbetet". Jag tolkade det i alla fall som om han reste i tjänsten. Är det resor till och från arbetet så betalar ju inte arbetsgivaren. Däremot är det ju avdragsgillt i deklarationen.
lilla mamma
19-04-2006, 09:20
ja, när jag läser själv så skulle jag skrivit till och från arbetet. Önskan är ett arbete närmre hemmet, men inte finns det
Hannele
26-04-2006, 20:38
Jaha, mer intressant få mer bensinsnål bil..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|