Full version: Utflytt
arnek
Såg just ett foto från den 19 April förra året då jag tydligen hade flyttat ut min rosmarin på balkongen... Tycker det är för kallt nu för att göra samma sak. När flyttar ni ut era växter som övervintrat inne till balkongen? (Bor i 08 området)/A
netaave
Har redan börjat men tar in dom på nätterna.
LadyG
Kan man börja ställa ut pelargonerna på dagarna nu också kanske? Det är ju inte speciellt kallt men jag är försiktigt. Eller feg smile.gif

Fast en balkong kan väl inte vara farlig på dagarna, i solen? Jag är nog lite larvig kanske, fast jag har aldrig lyckats övervintra så många pelargoner förut, och ja... jag blir väl överbeskyddande förmodar jag. unsure.gif
Selma
Förra året i mars, april nångång hade jag ställt ut 14 stjärnpelargonsticklingar på den inglasade balkongen. Sedan åkte vi bort några dagar. Under tiden hade det varit -6 grader på balkongen... Alla sticklingarna klarade sig, det enda var att de fick en hel del röda blad, som jag fick plocka bort.
Att de klarade sig beror nog på att de stod helt skyddade för blåst. Den skadar nog mer än kylan i sig!
LadyG
Synd att jag inte har inglasad balkong tongue.gif

Fast nästa vecka åker de ut, på dagtid åtminstone. Då ska det bli försommar! wub.gif
arnek
Jag har börjat med "inskolningen" idag - solen skiner så varför inte. /A
virrevarv
Mina pelargoner står ute dagtid på vår veranda och det har dom gjort en veckas tid nu (bor förstås i zon 1), men ha dom ute på nätterna vågar jag inte riktigt än. Våren är ju seg i år så jag litar inte alls på vädergudarna, jag har inte pysslat och "duttat" med mina "pellisar" hela vintern för att dom ska dö över en natt!
Men annars har dom verkligen mått toppen av att stå ute, vi har ju plasttak så den starka vårsolen bränner inte men ger ändå bättre ljus än vad jag kan ge dom inne så skillnaden märks verkligen. Dom är så fina så! wub.gif

Ha det så gott!
Jill-Ulrika
Frostnätterna verkar inte vara över än, inte i GBG iallafall. Det var frost och svinkallt i morse. *Burr*

sad.gif
Så jag väntar med balkongfiffandet ett tag till. Men smider storslagna planer för balkongen i år. Som vanligt rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har haft fuchsia, rosmarin, pelargoner, Viola hederacea ute hela veckan de står visserligen i en plastöverdragen hylla på en inglasad altan och dessa växter har aldrig vistats i bostadsvärme.
Alexander-VG-zon3
jag har rosmarin,oliv,palmer,flasklija,aralia,murgrönsaralia,hibiskus,yucca,yucca flamitosa,avokado alla dom har jag tat ut o dom har arit ute nu i 1-2 månader
LadyG
CITAT (virrevarv @ 21-04-2006, 16:27)
Mina pelargoner står ute dagtid på vår veranda och det har dom gjort en veckas tid nu (bor förstås i zon 1), men ha dom ute på nätterna vågar jag inte riktigt än.

De ser verkligen fina ut. Jag ska nog våga mig på att ha dem ute jag också, fast inte förrän nästa vecka då biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon