Full version: Jag blir tokig!
gunnelö
Nu blir jag snart arg. Jag försöker och försöker men det går inte. Varför kan inte jag lära mig att lägga in bilder. ****** mad.gif

Det står att man ska skriva in en bilds URG men vad är det och var hittar jag den? Snälla hjälp mig innan mitt humör går ut över familjen.
wacko.gif blink.gif

Gunnel Ö (som vill visa sin snödroppshäck)
lena:-)
annan tråd i supportavdelningen
Nej bli inte tokig..det har så många blivit innan dig och de sitter fastlåsta vid sina datorer nu laugh.gif laugh.gif
Skämt åsido, titta i länken om du hittar något tips.. i andra inlägget tror jag Berith förklarar det du vill veta sök annars vidare i supportavdelningen..du är inte ensam wink.gif
yenny
Om du högerklickar på bilden så får du fram en ruta... välj där Egenskaper.

Markera den texten som står efter:Adress

Högerklicka på texten, kopiera.

Sedan väljer du bildknappen (i det inlägg du vill göra) och där högerklickar du och klistrar in adressen.
(se till att det inte blir två http... för då blir det fel)
gunnelö
När jag klickar på bilden och egenskaper får jag upp en ruta men där finns inte rubriken "adress" eller URL. Bildens namn finns där "mars 06 065" men det funkar inte att klistra in. Vad gör jag för fel nu då?

Gunnel
kerstin z5-6
är du i ditt album här på odla då ??
kerstin z5-6
Hm .. du har inget album -eller så har du inte aktiverat det -finns bilden nån annan stans på internet?
gunnelö
Just det. Har precis fattat att jag ska ha ett album. Nu håller jag på att lägga upp ett sådant. Tänk att man ska vara så otålig så man inte kan läsa till punkt innan man skriker på hjälp!

Tack för hjälpen. Nu får vi se om det går bättre! smile.gif

Gunnel
kerstin z5-6
smile.gif då får du återkomma om du behöver mera råd smile.gif
Där ser du..så snabbt å fel man kan fatta..... wink.gif wink.gif Lycka till med albumet, vi väntar otåligt wub.gif
gunnelö
CITAT (lenasch @ 17-04-2006, 17:05)
Lycka till med albumet, vi väntar otåligt wub.gif

Jag väntar också otåligt, på att ett meddelande som ska komma via epost (som gör att jag kan lägga upp albumet). Trodde det skulle komma med automatik men än har det inte dykt upp!

Roligt att du vill se mina bilder=snödroppar. Jag har just varit ute och stegat för att se hur lång häcken är. 53 m och helt täckt av snödroppar. Känns som det dubbla när den ska rensas.

Gunnel
gunnelö
Jag blev tokig! Nu ger jag upp!

Jodå jag fick mitt album och började lägga in bilder. De togs inte emot eftersom de var för stora. Jag har försökt redigera och ändra storlek. Jag kan ändra på allt annat än just storleken på bilder i Kodak Easyshare (för det är väl bildbehandlingsprogrammet)? Känner mig hur dum som helst!
wacko.gif blink.gif wink.gif mad.gif sad.gif wink.gif sad.gif

Gunnel
Gåsis
Högerklicka på bilden och välj redigera kanske den öppnar bilden i ett annat program. Har du tur kan du där välja storlek. Det du har kan jag inte med.

/Åsa
kerstin z5-6
Ändra storlek brukar heta resize i nästan alla program
Börja med att hitta den funktionen
Minska bilderna till hälften av originalstorlek
Spara bilden under annat namn
pröva lägg in
Bitta98
Har du Microsoft 0ffice picture manager går det bra att öppna bliderna där och välja bildobjekt, komprimera bilder.
gunnelö
Oj vad hjälpsamma ni är. Nu klan jag ju inte ge upp! smile.gif
Just nu sitter dottern vid datorn där bilderna är men jag ska testa det ni föreslår sedan (men resize kunde jag inte hitta tidigare och högerklicka gick inte men jag kollar igen). Ska också kolla det du föreslår Britta.

Tack igen!

Gunnel
Bitta98
Annars kan du öppna din bild i Paint, brukar finnas på de flesta datorer, gå in på bild, ändra storlek och ta 50% på både horisontal och vertikal. Bilden brukar då bli på ca 60-80kb.
gunnelö
Tack Bitta

Din metod fungerade! Precis när jag fattat alltihop gick dottern förbi och undrade vad jag gjorde. Och så visade hon mig (med en svindlande hastighet) hur man skulle göra!! Ibland finns hjälpen närmare än man tror.

Sedan tyckte jag inte att bilderna var tillräckligt bra utan skulle ta nya och sen fick jag för mycket annat att göra och sen tog maken kameran och for till Tyskland.

Så nu (min otålighet) tog jag de gamla bilderna och la in dem och det fungerade bra ända fram till att jag skulle försöka öppna albumet som annan användare. Gick inte. Länken verkar inte vara aktiv eller hur? Och jag har inte skrivit in lösenord och gjort albumet privat.

Så nu behöver jag hjälp igen. Suck! sad.gif

Gunnelö
yenny
Har du skrivit in namnet på allbummet i kontrollpanelen?

(under din personliga profil)
gunnelö
CITAT (yenny @ 20-04-2006, 10:42)
Har du skrivit in namnet på allbummet i kontrollpanelen?

(under din personliga profil)

NU har jag det! Och det fungerar! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Tack yenny!

Och nu kan ni titta på mina suddiga snödroppsbilder.

Gunnel
kerstin z5-6
men jag kan se ditt album -UUUnderbaart med alla snödropparna i häcken .. o så vackert !Vilket fint hus du har också -och allt är så vårlikt -fast den fösta krokusen blommar här -trots 1 meter snö iövrigt smile.gif
Jättekul att titta in hos dej
gunnelö
Oh redan en besökare!! biggrin.gif

Tack Kerstin!
Caprice
Gunnel,

Jättemysigt hus, lite Bullerbyn-känsla på det.... härligt med alla snödropparna...! wub.gif
LÄCKERT!
ewa zon 3
Vad bra att du fick albumet att fungera så vi kan få se hur fint du bor och snödroppsdrivorna smile.gif

/Ewa
Gåsis
Men så fint, snödroppar wub.gif och krokus wub.gif Här som det är så mycket snö, nu blev jag jättelängtig igen.

Och skam den som ger sig - nu har du gjort ett eget album men bilder du förminskat själv. Vi fick mersmak... laugh.gif

/Åsa
kristerh
Vilken idyll wub.gif underbart mycket snödroppar wub.gif wub.gif
de måste väl ha vuxit o spritt sig i bra många år wink.gif för du har väl inte planterat allt unsure.gif
krister
gunnelö
CITAT (kristerh @ 20-04-2006, 12:01)
Vilken idyll wub.gif underbart mycket snödroppar wub.gif wub.gif
de måste väl ha vuxit o spritt sig i bra många år wink.gif för du har väl inte planterat allt unsure.gif
krister

Inte jag men min man har faktiskt planterat dem. Men vi har inte köpt en enda lök. Allt kommer från en "rugge" snödroppar från vårt sommarställe.

Han tog upp en klump på ett par kvadratdecimeter och delade lökarna och planterade isär. Så första året stod det bara en blomma här och där. Sen gjorde han nog likadant en gång till. Men mer än uppskattningsvis 5 - 7 år har inte rabatten funnits och den blir tätare för varje år. Uppenbarligen trivs dom.

Rabatten består av ett par olika enkla sorter och någon dubbel. Alla gamla sorter.

Gunnel Ö
yenny
Va kul att du fick igång ditt album!

Vilket fint hus ni har och va läckert med alla snödroppar wub.gif
Bitta98
Vad bra att du fick igång ditt album så vi kan få se alla fina snödroppar, fint hus du bor i.
Elisabeth P
Kanonläckert wub.gif , nu fick jag ju ännu en idé wink.gif /Lisa
Lady Hamilton
Vilka underbara bilder wub.gif !!!!
gunnelö
Tack för alla snälla ord om mina bilder. Vänligheten här överträffar det mesta! biggrin.gif
Nu har jag stuvat om och fått till lite bättre bilder på både snödroppar och krokus.
Och nu är jag redo för nästa steg dvs se om jag klarar av att sätta in en bild här.

Gunnel Ö

kerstin z5-6
Du klickar upp den i full storlek innan du kopar adressen smile.gif
Snyggt även som litet dock smile.gif
gunnelö
Tack Kerstin nu kan jag det också! rolleyes.gif rolleyes.gif

Gunnel
Susanne i Linköping
Wow vilka snödroppar!!! Här i min nya trädgård finns inte en enda sad.gif men hag fick med mig några i en gammal galvaniserad tvättbalja, de står och fryser på norrsidan men jag ska flytta ut dem i solen så fort jag kommer ihåg det, och sen ska jag plantera dem på det sätt du beskrev! Tusen tack för det tipset!
wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon