Full version: z3-träd i z3
carren
Lite kryptisk rubrik, kanske men jag är så sugen på ett prydnadskörsbär, Accolade, som det är z3 på. Om jag som bor i z3 planterar det hos mig så förstår jag ju att det kan stryka med någon smällkall vinter. Men för övrigt, vad kan man förvänta sig av trädets utveckling? Blir det en liten ömklig speta som inte kommer att komma till sin rätt eller kommer det att bli fint ändå?
Eva 33c
Ett träd som är märkt med zon 3 borde vara helt odlingssäkert i den zonen. I en kallare zon däremot kan man resonera som du, att det kan stryka med en kall vinter eller inte utvecklas till sin fulla potential.
Nu kan det ju vara så att även om man bor i zon 3 så kan man ha områden i sin trädgård som är både en zon kallare och zon varmare. Jag tycker du ska prova Accolade, den kommer nog att bli som du önskar. smile.gif
Cilla
Jag har sett Accolade utvecklas fint i zon 4, men i lite vindstilla lägen. Tycker inte att det är ett zon 2-3 träd, snarare 3-4.
tone
Jag har ett Accolade vid havet i zon 4, ej vindskyddat från norr. Det växter jättebra och har inte visat några symptom på stress. Jordmånen är dock genomsläpplig och varm. Trädet har stått här i sex år och är ett av mina favoriter. /Tone
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon