Full version: Diskar ni krukorna?
Monarda
Första omplanteringen gjord och som vanligt är jag lat och struntar i att diska ur krukorna. Det står ju att läsa överallt hur noga det är men jag brukar bara torka ur det värsta. Vad kan egetligen hända? Den gamla jorden är ju alldeles torr och har man inte haft problem tidigare finns det väl inget som kan överleva eller föras vidare? Jag använder bara egna krukor som jag köpt nya en gång i tiden. Hur noggranna är ni?
Whiskuchi
Jag ska erkänna att även jag fuskar. Vet jag att plantan som stått i krukan tidigare varit sjuk så diskar jag (eller kasserar), men annars... nä.
kerstin z5-6
Diskar alla i såpvatten -direkt när jag planterat ut plantan smile.gif
Almdalen
Alla diskas oftast när jag skall plantera, men om jag har tid så diskas de när de blir tomma.
/Ingegerd
Gloriana
I min trädgårdsbegynnelse för rätt många år sen diskade jag krukor men när jag kom upp i ruskiga mängder använda krukor per säsong gitte jag inte längre. Det är som sagt många år sen jag diskade en kruka och konstigt nog har jag aldrig haft problem med mögel och sånt i krukor. Det är skönt att vara lat tongue.gif .
ewa zon 3
Diskar alla krukor i hett såpvatten. Har genom åren sparat alla krukor som jag och andra köpt plant i så jag har ett stort lager att ta av. Brukar diska ute i en barnbadsbalja modell större. skönt att stå ute och slabba och inte behöva vara så försiktig. smile.gif

/Ewa
ingrid fuxwall
Diska vet jag inte om man kan kalla det men nog försöker jag få bort jordöverflödet inför vinterförvaringen.

ingrid
Anki V
Jag diskar också krukorna!

Kanske inte direkt men i alla fall innan jag använder dom på nytt.

Just när man håller på att plantera ut är det så mycket annat som är roligare än att diska.
Jag samlar alla krukor i en kartong och fram mot senvintern när man är riktigt sugen och abstinent så är det till och med kul att diska gamla krukor .
/Anki
Carex
om det varit ohyra eller annat obehagligt i dem, ja. Annars tar jag bara bort det värsta och spolar med vatten om jag vill göra något extra. Men idag har jag gjort rent två krukor, en som jag ville ha bort algerna på, var väl egentligen inte så nödvändigt, men det blev snyggt. Och en hög smal lerkruka som inte gör sig bra med patina.
Sommartorparn
Diskar ur jorden med diskmedel och varmt vatten. Antar att det kan finnas smitta som man inte vill ha till nästa planta. Är det mycket hårda avlagringar av kalk och gödningsmedel så lägger jag dom sedan i blöt i ett par dygn i en hink med ättikssprit. Sedan brukar man kunna borsta bort avlagringarna. Annars skrapar jag med en bordskniv eller svinto. Vill att det ska synas att jag har omplanterat.

Jag avskyr att diska krukor, så därför planterar jag inte om annat än när plantan har vuxit ur sin kruka. rolleyes.gif
Citrusflickan
Jag brukar diska ur dem med diskmedel och vatten.

Jag använder alltid en annan diskborste än den jag diskar den vanliga disken med. Läser ofta om folk som diskar sitt eget porslin med samma diskborste som de diskar hundens matskål och blomkrukorna. Det finns många parasiter i jord som inte är lämpliga för human konsumtion.
Tesa
Jag diskar de flesta krukorna...inte alltid för ibland är jag lat..
Har en särskild borste till typ hundskål, komposthink och krukor...
Men jag har kommit på vad jag skall skaffa....en toaborste till krukorna...

Jag brukar lägga mina krukor i "hygienisk rengöringsbad" med nåt "skarpt" nån timme...
noora
Min man brukar diska krukorna åt mig smile.gif Han ids inte stå och peta med plantorna, men känner väl att han borde hjälpa till på nåt hörn i alla fall wub.gif
Eva i Skåne
CITAT (noora @ 18-04-2006, 17:00)
Min man brukar diska krukorna åt mig smile.gif Han ids inte stå och peta med plantorna, men känner väl att han borde hjälpa till på nåt hörn i alla fall wub.gif

DETTA skulle jag vilja överföra på min man laugh.gif biggrin.gif rolleyes.gif laugh.gif rolleyes.gif wub.gif

En alldeles brilliant lösning laugh.gif
mulle
Jag har en diskbänk utomhus för den här typen av sysslor.
Det är roligt att stå ute och tvätta potatis eller krukor. (Fel - det är roligare att stå ute, ska det förstås vara. Själva jobbet är ju nog mest ett måste...)
Men det vanligaste är nog att jag på hösten fyller stora baljor med vatten och tallsåpa och låter krukorna ligga i blöt i ett par dagar.
Sen bara spolar jag bort eventuell mylla.
Och ser krukan ren ut struntar jag nog i all diskning över huvudtaget.
Mulle
Lady Hamilton
Eftersom jag skolar om de flesta plantorna minst 2 ggr så blir de en del små krukor (4x4) som används om å om igen. Dessa brukar jag diska ur. Men när man kommer upp i 8x8 eller 9x9 så brukar de flesta "försvinna" med plantorna så de flesta köper jag nya varje år. De lilla antal som blir kvar diskar jag ute medans det är varmt.
Större krukor och BAMSE krukor diskar jag mellan varje ny plantering varje år.
jerpan
Jag har aldrig diskat en enda kruka. Jag har helt enkelt inte prioriterat det. Det är ju mycket annat man skall hinna med än att diska 5-600 krukor. Jag har dock aldrig haft problem. Skulle jag få det skulle jag väl tvingas ta mig tid till det.
Anki V
Jag diskar nog främst inte för att slippa problem......

När jag diskat alla krukor och staplat dom snyggt efter färg och storlek
wub.gif känner jag ungefär samma tillfredställelse som när jag kokat sylt av 5 liter rensade hallon eller stekt köttbullar av 3 kg köttfärs eller tvättat fönstren och bytt gardiner.

Jag har helt enkelt varit "duktig" laugh.gif laugh.gif

Dessutom håller jag till i köket med mina fråsådder och jag vill hålla en "hygglig hygienisk standard" även om lite s**t lär rensa....
/Anki
Betty
CITAT (Anki V @ 18-04-2006, 22:34)
När jag diskat alla krukor och staplat dom snyggt efter färg och storlek
wub.gif känner jag ungefär samma tillfredställelse som när jag kokat sylt av 5 liter rensade hallon eller stekt köttbullar av 3 kg köttfärs eller tvättat fönstren och bytt gardiner.

Precis så där känner jag med när jag har diskat bort krukorna, himla trevlig känsla... wub.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon