Full version: Dammbekymmer
IngerS
Hjälp!
När isen hade smält bort från min damm visar det sig att vattnet luktar ruttet, 20 - 30 grodor ligger döda både på botten och i vattenytan, växterna ser döda ut (utom några sorter). Det är första vintern. Jag byggde dammen förra våren. Den är c:a 3 x 5 m, har en djup zon (70 - 80 cm) och en grundare del med en strandremsa. Jag har en pump och ett filter med UV-ljus som jag satt igång nu i helgen. Vad har jag gjort för fel och vad skall jag göra för att få den fin igen??

Tacksam för svar
IngerS
uno
Bort med vattnet. spola rent och fyll på med nytt vatten. Rensa filtren och starta pumpen. UV-lampan behöver Du inte tända innan vattnet blir varmare. Problemet uppstod när gaserna i dammen inte vädrades ut genom något hål i isen. Själv har jag låtit pumpen gå hela vintern. Utvattnet har hållit ett litet hål i isen. När det var som kallast fick jag trycka till en tunn ishinna. Förutom att mina 5 Guldfiskar och 2 Koifiskar har överlevt fann jag, vid vattenbytet, ett antal 5 cm yngel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon