Full version: Hjälp!
Fru Frö
Behöver akut hjälp med vår baksida!

Förra sommaren fick barnen en lekstuga som det springs en hel del till och från, m.a.o så är där nu en stig, en lerig sådan....

Vid 12,13 tiden har solen nått hela gräsmattan på baksidan, fast det är ju partier som aldrig får full sol - pga att tuijahäcken och lekstugan skuggar, och det är ju dessa partier som är såååå trista, leriga och nertrampade.

Vi satte sågen i ett äppelträd som stod framför lekstugan, för det var mer jobb än det var till nytta, gav ingen frukt och en jälva massa vattenskott fick man jaga. Och nu saknar jag något på höjden..... något om ger känslan av ett tak, en lätt vandrande skugga.......

Tittar i AoT, nya som gamla och diverse trädgårdsböcker, men efterlyser nu mer inspiration och idéer!

Jag har nog bestämt mej för att lägga en gång i skiffer som går snett ner mot lekstugan från trädäcket, men sen då? Då lämnas ju en skuggig, lerig remsa till vänster om gången och vad gör man med det???

Ingen damm, vill jag ha, men gärna vatten. Vill ha lummigt, grönt frodigt.....inte lerigt!

HJÄÄÄÄÄLP! sad.gif sad.gif unsure.gif unsure.gif wacko.gif
Louise A
En snygg trätunna me vatten i, å en pump som rör lite i vattnet så de inte blir fullt me myggor vid den kanske, tröttnar man är de jue bara å hälla ut det.. Kanske nån spalje me klängväxter eller dyligt vore fint kanske... Ja vet inte, har problem me min trädgård åxå, tycker den ser platt å tråkig ut...
Ophelia
Kan du inte sätta in lite trevliga lummiga växter på den där leriga skuggiga remsan och kanske placera den där trätunnan mitt i? Vill du ha lite maffigare varianter har du ju funkior som finns i alla tänkbara färger, finns ju även jättedaggkåpa. Lägre växter som är marktäckande har du ju plistersorter, revsuga, vintergröna m.m. Snyggt i skugga är ju växter som har vitt i sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon