malin72
Hjälp sad.gif
vad e fel på mina sådder?? dom e så smala så det ser ut som dom ska gå av bara man tittar på dom...
ex är riddarsporre, fingerbl

kan väl inte plantera om dom som dom är nu unsure.gif

en annan fråga vad händer med min purpurvinda???
dom är ca dm hög nångra ser bra ut men några torkar(vissnar) i bladen det konstiga är att dom känns "klibbiga" äsch vet inte hur jag ska förklara...

annars går allt bra och bara väntar på att få sätta ut blomman för natten rolleyes.gif den ska nog bli fin tihi
kerstin z5-6
Vad har du för ljus till dina sådder ?

Många är små och smala i början -och ska inte planteras om förrän de fått flera riktiga blad förutom hjärtbladen smile.gif
malin72
hej Kerstin!!

tack för ditt svar rolleyes.gif jo det e ju så att jag har ju inte den turen att ha växthus eller så.. stor tomt men radhushörna där man än så länge inte får bygga sånt mad.gif

så jag har allt som är planterat vid mitt balkong fönster så ljuset dom får är utefrån 6 timmar om dagen men vet att jag borde fixat rikigt lyse till dom sad.gif

är det mitt problem med vindan också tror du??

annars får jag väl beställa fler och göra som vanlig sätta ut direkt i maj....
/ Malin
kerstin z5-6
ja om du tittar i Ewas tråd här ovan om lysrörsplantor/ Vi pratar vanliga armaturer o vanliga lysrör för 60 kr st här .. jämfört med fönsterljus så är det faktiskt mycket lättare att vara odlare om man har sådana ...
Vindan kanske har nån ohyra ? Var försiktigt med vatten med när du har så lite ljus .. 12-16 tim per dag ska de helst ha nu ..smile.gif
malin72
ok då ska jag skaffa lite lampor biggrin.gif

jag är osäker på vindan ser inget förutom att dom skrumpnar sad.gif

höll på att ge upp mina aklejor jag köpte på mässan men såg idag att dom börja att gro smile.gif
har aldrig sått dom förut bara köpt plantor på en öppen trädgård...

får se hur det går tack för tipset tongue.gif jag är ju så nya här så jag är inte så inne på trådar mm men jag försöker läsa mig fram finns så jätte mycket bra
malin72
nej nu ger jag snart upp vindan sad.gif

den bara skrumpnar i ihop vissa orkar inte ens göra blad från hjärt bladen

och sambon som skulle fixa lysen idag.....
pinsamt hehehe tomten brukar ju vara så fin så där fick jag som var dum
och trodde det skulle gå bra...

(min morbror e trädgårds anläggare och folk brukar komma till mig med "blommproblem") biggrin.gif
ojojojoj men ute växer allt så snällt honungslöken, liljor, slingerstormhatt mm massor på gång wub.gif
kerstin z5-6
De är nog inte friska -det positiva är att du hinner så nya -det är inte försent
malin72
nej det stämmer nog sad.gif
jag får göra som vanlig trycka ner dom ute om inte annat smile.gif

synd bara att man måste vänta hinner kanske inte med det som var tänkt
men men NYA ideer wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon