Åsa
ifjol odlade jag tomater och gurka bl. a. i växthuset (första säsongen) - Fick bra skörd för att vara "nybörjare" , men funderar i år lite mer på placeringen och skuggningen.... Ifjol blandade jag tomat/gurka på södersidan i växthuset och bara tomater på norrsidan . Skuggade södersidan med reflektorväv(willab) ...undrar nu om jag BEHÖVER den , eller om tomaterna klarar (eller t.o.m. föredrar )brännhet sommarsol (för det får vi väl i år) och om jag kanske ska ha tomaterna på södersidan och gurkorna mot norr??? Solen står ju högt på sommaren så gurkorna får nog sin beskärda del ändå - visserligen ska reflektorväven vara jättebra , men det är ju så himlans trist att täcka för ut- och insikten . satte solrosor ute mot söderväggen för att skugga , men de hann inte täcka så bra... Vad tror /tycker/vet ni ?/Åsa
AndreasBlomquist
Jag kan ha fel då jag aldrig odlat gurkor men är inte de mer värmekrävande än tomater och skulle i så fall passa bättre på södersidan?
Bitta98
Jag odlar mina tomater på södersidan i växthuset utan skuggväv och för mig har det funkat fint. Gurkorna får bo på norrsidan för bladen bränns lätt på solsidan utan skuggning.
Lady Hamilton
CITAT (AndreasBlomquist @ 18-04-2006, 06:30)
Jag kan ha fel då jag aldrig odlat gurkor men är inte de mer värmekrävande än tomater och skulle i så fall passa bättre på södersidan?

Du har rätt i att Gurkor är mera värme-krävande(**)
MEN inget av dem gillar att stå i stekande sol eller i temp över +25* under någon längre tid.

(**Gurkplantor dör lätt om jord och luft temperaturen är för låg när man planterar ut dem. Medans tomater klarar sig bättre.)
Lady Hamilton
Jag odlar i ett växthus med glas så jag måste använda mig av någon slags skuggning annars skulle mina plantor brännas sönder. Mitt växthus är placerat Öst-Väst o har sol större delen av dygnet sommar tid.
Åsa
tack för svar - man hoppas förståss på en Kanonsommar , och då kanske det är oundvikligt att slippa skuggväven - jag har ju den på lina så den går att dra undan , men det blir ju svårare och svårare att komma åt den ju mer plantorna växer , så det var inte så ofta ifjol den åkte åt sidan. tror jag testar med gurkorna på en sida och tomaterna på den andra i år , om de nu får plats - har ju betydligt fler tomatplantor mot 3 ev. 4 gurkor. Eller så sätter jag 2 gurkor på var sida och ser vilka som trivs bäst , så vet jag till nästa år .ååååhhh, så här håller jag på och velar och har mej med det mesta - ni har väl hört Gösta Ekman i sketchen Expressen eller Aftonbladet - det är jag i ett nötskal ! Tack ändå för synpunkter! /Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon