Victoria
Hej,

Planterade ner massor av lökar (tulipa lilac wonder) i höstas och än så länge har det inte kommit NÅGOT i rabatten? Eller....snödroppar och krokusar står i full blom men inte denna lilla tulpan. Det står ju att den ska blomma februari och mars. OK, jag kan väl ha överseende med att det varit en kall vinter etc. Men nu är vi i mitten på april och det har inte ens visat sig en tendens till att åtminstonde EN av alla de 25 eller så jag satte, skulle komma upp sad.gif

Vad beror detta på?
Eva 33c
De kommer nog. Jag vet inte var du bor, men snödroppar och krokus kommer alltid före tulpaner av vilket slag som helst här hos mig, zon 5. Våren är sen i år, förra året hade jag snödroppar 1 april, i år såg jag den första igår. Även de första krokusarna har kommit och våririsen. Men inga småtulpaner än. rolleyes.gif
Lady Hamilton
Här hos mig brukar de tidiga "små tulpanerna" blomma i början på Maj
Men i år blir det nog senare sad.gif Eftersom vi har låååångt i från snöfritt ännu. Och efter som jag "skyfflar" snö in i rabatterna så är det även snö där. Men jag har sett att det vill börja växa smile.gif
Ewa smålänska höglandet
Mina har tittat upp, fem cm,
är nyfiken på färgen
malin72
men en liten fråga!!!
vad är fel om det bara kommer blad år efter år?????
fanns planterade innan jag tog över och även några av mina kommer bara blad sad.gif

tycker att jag följer anvisnigarna men något fel är det ju unsure.gif

hm måste ut och kika lite nu.....
Ophelia
Jag vet inte vad du bor men här har jag satt tulipa humilis "Little Beauty" för några år sedan. De ska blomma i april-maj och de har nog aldrig dykt upp före maj månad och jag bor i Mälardalen och de är planerade på ett gynnsamt ställe. När de väl kommer så är det vääääldigt snabba smile.gif

Ge det lite tid. Om inte så får du kanske ta och titta efter vad som skett (men inte än). Har du gödslat dem (förmodligen har du det smile.gif )?
Ophelia
CITAT (malin72 @ 18-04-2006, 18:03)
men en liten fråga!!!
vad är fel om det bara kommer blad år efter år?????
fanns planterade innan jag tog över och även några av mina kommer bara blad sad.gif

tycker att jag följer anvisnigarna men något fel är det ju unsure.gif

hm måste ut och kika lite nu.....

Är det kraftiga rejäla blad eller klena gräslökepinnar till blad? Har du/någon planterat in vildtulpaner eller är det "de förädlade" sorterna?
malin72
jo det är kraftiga blad ,tror varje år att nu kommer det men hm sad.gif
det är köpta tulpaner

en del blir hela blad samlingen en del blir bara enstakt upp till två tre blad...

kan fixa lite bilder men måste fört lära mig hur allt går till här inne på sidan rolleyes.gif

/ malin
Lady Hamilton
CITAT (malin72 @ 18-04-2006, 19:03)
.....men en liten fråga!!!
vad är fel om det bara kommer blad år efter år?????......

Det kan vara så att de är planterade för djupt. I så fall orkar de inte blomma. Vad man kan göra i så fall är att gräva upp lökarna och planter om dem. smile.gif
Ophelia
Eller så kan det var att de har det ganska så bra (d v s "för bra") men då kommer det massor med ruggar av blad som är kraftiga men inga blommor.

Jag tror mer på Hamilton att gräva upp och plantera om på lite grundare nivå, kan ju stå för djupt smile.gif

Mullrik jord, väldränerat, benmjöl, vatten på våren, bakas på sommaren smile.gif

Anledningen att jag frågade om det var den vilda tulpanen (Tulipa sylvestris) är att just den vilda tulpanen är känd för att producera väldigt mycket blad men få blommor dock mycket beroende om omgivande konkurrens smile.gif
malin72
Hamilton!!!

jo jag har tänkt så jag med men jag tycker att jag har varit noga med att
lägga dom på rätt djupp mm... sad.gif

om inget händer i år med dom får jag väl helt enkelt gräva om dom...
och hoppas till nästa år igen....... rolleyes.gif
malin72
Ophelia!!!

japp då vet jag vad jag har och göra sen då....

men när gör jag det bäst då????? gräver upp dom menar jag
unsure.gif
Carex
vet inte om det är så med tulpaner, men iaf narcisser kan sluta blomma om de står för tätt.
Ophelia
Jag är så grymt nyfiken av mig så jag skulle nog göra det i juni.

Carex har oxå en poäng. Om du satt rena arter så kan de satt sidolökar och därmed kanske det blivit för trångt.
Gloriana
malin72

Har dina tulpaner blommat någon gång? En tulpanlök blommar bara en gång och sen dör löken. Anledningen att de s a s blommar om flera gånger är att de sätter sidolökar och det är de som blommar året efter om du förstår vad jag menar. Man kan underlätta för sidolökarna att växa till sig genom att ge t ex benmjöl (mylla ner). En annan anledning till att tulpaner inte blommar om är att man kanske tar bort blasten innan den vissnar av sig själv. Det är ju inte så tjusigt med överblommade tulpaner (tycker inte jag i alla fall). Då kan inte sidolökarna bygga upp sig = ingen blomning.

Sen beror det också på sort. Många av de mer förädlade sorterna har "tröga" sidolökar vilket gör att det tar flera år innan de blommar om (man kan hinna tröttna på att vänta). Sk botaniska tulpaner är betydligt bättre på att blomma om med undantag för tidigare nämnda Tulipa sylvestris.

Förvisso kan lökarna sitta för djupt. Sätter man dem för grunt drar de sig ner på rätt djup vad det lider. Det kan ju vara värt att testa att plantera om dem.
malin72
TACK SÅ JÄTTE MYCKET FÖR ALLA SVAR!!!!!!!!!!!!!

wub.gif nu är det bara att vänta och se annars blir det gräva av tihi

/ malin
Lady Hamilton
CITAT (Gloriana @ 18-04-2006, 20:17)
......Har dina tulpaner blommat någon gång? En tulpanlök blommar bara en gång och sen dör löken....

Det gäller inte Darwin tulpaner, de blommar snällt varje år. Men de förökar sig också med en väldig fart. Så har man dem bör man rensa ur rabatten med 2-3 års mellanrum
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon