Full version: Hjälp....
AvalonC
Idag när jag lyfte upp våran katt så såg jag detta...

Det är ett område, stort som en femkrona ungefär, som har tappat allt hår...
Nästan som han varit hos vetrinären och blivit rakad...

Min pojkvän chansar på skabb, men vi hittar inga bilder på hur det egentligen ser ut med skabb, det är därför som jag ber om hjälp.

Vad är det???

Han har inte ont, brukar vara duktig på att säga till när något inte är till belåtenhet, och han äter bra...

Vi håller honom inne över natten, och jag ska ringa vetrinären och prata med dem i morron... bara en chansning att någon vet....

(Edit- eller kan det vara ringorm?)

Hjälp....

Margith
Skabb kliar och du skriver inget om att katten kliar sig så det är knappast det.
Jag får intrycket att katten brukar vara ute så jag gissar på att katten fastnat/skrapat sig ... nåt sånt...
Kathy
Ser ut som om det skulle kunna vara ringorm?

Hittade den här länken där det står mer om ringorm.
Kathy
Bra att du kollar med veterinären imorgon. wub.gif
yenny
Jag har just varit och kikat på min katt... Ungefär sådär ser hon ut runt bröstvårtorna. (för vist är det väl en bröstvårta man ser?)
SannaLasso
Det ser ut som något min bekants katt har haft på olika ställen runt halsen några gånger: eosinofilt syndrom har jag för mig att det kallas. Katten behöver komma till veterinär och få en kortisonspruta för att det skall bli bra igen annars blir det bara värre och kan bli ett sår i ytterhuden som inte vill läka. Ofta ser man det inte förrän katten har fått en hårlös fläck, huden ser ljus och frisk ut men det brukar finnas ett litet sår någonstans.

Jag lägger in ett foto i mitt album på en sån (obehandlad) fläck som vi tog när bekantens katt hade haft det i flera veckor, se om det inte kan vara samma som din katt har (fast detta på bekantingens katt är värre och längre gånget än det din katt har). Såret kom och gick men katten blev inte symptomfri förrän efter sprutan hos veterinären. Då kom också pälsen tillbaka. Tyvärr kommer såna där fläckar tillbaka ibland.

(Nu har jag skapat ett nytt album, "Konstigheter", där jag har lagt in bilden)
AvalonC
Har ringt vetrinären nu och fick rådet att bara hålla honom inne och se vad som händer.... och krage...

har tagit en ny bild på det:

och jag börjar misstänka att han kan ha blivit biten av vattensorken som katterna släpade hem för några dagar sedan.
Sorken gav säkert inte upp utan en fight och det ser nästan ut som två bitmärken i mitten av den bruna fläcken...

Ang den avskada pälsen så kan katter slicka sig så illa att pälsen går av fick jag som svar.

Vattensorken:

Det är inte säkert att det är så här, utan det är bara min teori...
yenny
Ja det är inte alls omöjligt att det är bett av sorken... min ena katt slickade bort massor av päls på låret när hon hade ett sår där.
Vi fick sätta krage på så att hon skulle låta bli att slicka.

(vet inte hur jag fick det till en bröstvårta igår blink.gif lite trött kanske)
Kathy
Stackars lillkissen. sad.gif
Krage, biten och allt.
Du får gosa lite extra med honom. wub.gif
SannaLasso
Hur sjutton lägger man in bilder i texten?

http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=4...lasso&pid=46626

Den här katten hade också som ett litet rivmärke eller bett från början men det blev aldrig riktigt bra, så fort det verkade gå bort kom det tillbaka igen, i samma hårlösa fläck, och det blev bara värre för varje gång. Bilden är tagen i slutskedet, sedan katten kommit hem från veterinären där den hade fått en kortisonspruta. Den började få päls på fläcken efter några dagar och såret försvann.

Visst KAN det vara ett sorkbett, men är det inte lite små hål? Sorkar har ju rätt stora framtänder och dessutom två uppe och två nere.

Om inte märket försvinner snart utan blir värre borde nog en veterinär som känner till den här inte helt vanliga virus(?)åkomman få ta sig en titt.
AvalonC
Om det inte blir bättre innom några dagar så ska vi givetvis ta honom till vetrinär...

Problemet just nu är bara att han lyckades ta sig ur sin tratt och slinka ut genom kattluckan som vi hade bommat igen...
Så han är ute på rymmen nu... (Är glad att tratten ligger kvar hemma, annars kanske han hade fastnat i en gren med den...)

Han var innekatt från början, och då gick han snällt på låda, men i ett och ett halvt år har han varit utekatt, så idag hade han kissat på golvet i köket istället för på lådan... (suckar)
Jag tror det var där största behovet låg, i att gå ut och göra sina behov.

Så det är bara att vänta tills kvällen och se om han vågar komma hem för att få mat, eller om han stannar ute extra länge för att inte bli instängd igen...

Såret blev i alla fall bättre, det hade bildats en tunn skorpa över det, men det är svullet... Så några dagar till innomhus med tratt har han att vänta...
cic
SannaLasso! När du har kopierat adressen på bilden klicka då på BILD-knappen, klistra in adressen.

Gåsis
Jag tycker oxå det är likt eosinofilt syndrom . Man vet inte riktigt vad det är för sjukdom, men vår veterinär säger att det är någon slags immunbrist eller att det möjligen kan liknas vid en allergi. Vår katt får ofta små blåsor som när dom går sönder ser ut så där. Ofta får hon dom just runt munnen men det händer att dom kommer på andra ställen. Ibland måste hon äta antibiotika för det blir lite infekterat. Kortison behandlar man med oxå precis som sanna säger.

/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon