Full version: Avhärda - hur?
Elisabeth P
Som jag skrev i en annan tråd börjar jag få akut platsbrist blink.gif , ingen som känner igen sig wink.gif

Därför undrar jag nu hur jag gör vid avhärdning?
Jag är den lite oroliga typen och vill ju inte att allt ska dö för mig.
Ställer jag dem i skugga eller solen?
Kan jag ställa dem under trappan för att skydda dem lite extra mot allför mycket regn bl.a.?
Antar att perennerna är tåligare än ettåriga - stämmer det, i så fall får ju de börja med avhärdning?
Hur varmt bör det vara de första dagarna man ställer ut dem, givetvis inte minus?
Lisa
Betty
Jag avhärdar mina småplantordrygt under ca. en vecka.
Jag väntar till drygt en vecka in i juni - när risken för nattfrost är över. Ställer alltihop på altanen, under tak - i lä - inga småplantor klarar direktsol och blåst.
Alla småplantor är känsliga, både ettåriga och perenna - jag avhärdar dem alla samtidigt.
Jag lägger på flera lager fiberduk och tar bort ett lager/dag - så slipper jag bära dem ut och in i huset varje dag, de får alltså inte komma in mer efter det jag burit ut dem.
Lycka till! smile.gif
Lady Hamilton
Jag gör unjefär som Betty förutom att jag börjar tidigare.
Och då bär jag ut på dagen o in på natten. Börjar en skuggig dag eller så ställer jag mina plantor "skuggigt" men i vilket fall så täcker jag med fiber duk första dagarna. (antal lager fiberduk varierar)
Sedan så låter jag dem succesivt få mer ljus o "luft".(lägger färre lager fiber duk)
Lämnar ute över natten gör jag bara när det inte är risk för frost. Och även då kan jag behöva skydda på natten mot för stora temp växlingar.
Men det där kommer du att se självt hur du ska göra. Det brukar lösa sig efter ett tag smile.gif
Anki V
Och jag bär ut i skuggan varje morgon och in på kvällen. Det gör jag så länge det är flera minus på natten.

Lammöronen har fått stå ute i natt i en papperskassse med bubbelplast runt om. I morse var det -4 när jag bar ut men solen var på väg så det blev snabbt varmare. Det blir spännande att se hur det har gått när jag kommer hem i kväll. wacko.gif Dom här som jag bar ut i morse har stått i kylskåpet över natten så temperaturväxlingen blev inte så stor.

Sommarblommorna vågar jag inte göra så med. Dom får inte komma ut om det är kallgrader.

Jag har burit in och ut över en vecka och på min altan är det både lä och skugga från staketet.

De där små liven verkar vara tuffare än man tror. Jag tömde ut några lammöron och hässelklockor som jag inte hade plats för i den frusna rabatten, det har varit ända ner mot -7 och 5 cm snö över och dom lever ändå i högsta välmåga och har till och med vuxit. De här små liven kom direkt från sålådan och hade vare sig kännt sol eller vind tidigare.
Jag tror personligen att det är solen som är farligast i början för småperenner.

/Anki
kerstin z5-6
När jag avhärdade smile.gif ..innan växthusen, använde jag ställut med fiberdukslager , minst 4 lager dag ett , alltid i skugga -tills de klarat ett dygn utan något täcke och helt öppna .. då först sol -ettåringar kan inte lämnas ute när risk för nattfrost finns -de kommer ju aldrig tillbaka .perennerna fryser ner de med -men har man tur återkommer nya blad från roten

Långt i norr är det ingen ide med avhärdning före slutet maj av ettåringar och lite tidigare för perenner -men Anki gillar att bära ut o in -och har man platsbrist så har man smile.gif -Visst går det med
papperskassar med fiberduk i toppen går fint de med -lätta att flytta
pallkrage på veranda med duk likaså
kerstin z5-6
När jag avhärdade smile.gif ..innan växthusen, använde jag ställut med fiberdukslager , minst 4 lager dag ett , alltid i skugga -tills de klarat ett dygn utan något täcke och helt öppna .. då först sol -ettåringar kan inte lämnas ute när risk för nattfrost finns -de kommer ju aldrig tillbaka .perennerna fryser ner de med -men har man tur återkommer nya blad från roten

Långt i norr är det ingen ide med avhärdning före slutet maj av ettåringar och lite tidigare för perenner -men Anki gillar att bära ut o in -och har man platsbrist så har man smile.gif -Visst går det med
papperskassar med fiberduk i toppen går fint de med -lätta att flytta
pallkrage på veranda med duk likaså
Elisabeth P
Ja nu har jag fått svar genom flera trådar smile.gif så nu ska nog även jag kunna klara av detta tongue.gif
Ska försöka börja till helgen med perennerna. Flera lager av fiberduk va smart så slipper jag säpa ut och in.
Lisa
Sommartorparn
Skulle avhärdningen kunna funka om man har dom stående i solen innanför gläntad balkongdörr av glas? Det gäller pelargsticklingar som sedan ska stå ute.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon