Full version: Kirskål och annat?
Halli
Hej!

Jag har en ny trädgård och är inte så bevandrad i trädgårdsskötsel ännu.... Jag vet inte vad som finns i trädgården och vill helst ta bort allt ogräs nu innan det växer till sig. Hur ser kirskål ut? Jag hittar bara bilder på stora uppväxta kirskål med blommor, men än så länge har jag bara små tuvor i min trädgård, som kanske är ogräs.... Har någon bilder på kirskål och annat vanligt ogräs (maskrosorna känner jag i alla fall igen!)?

unsure.gif
Piccante
Har du kollat i den virtuella floran ? Där brukar finnas bra bilder och beskrivningar. förutom de flikiga bladen på kirskål så har den ganska stark aromatisk doft.
noora
Det har förekommit bilder på det här i forumet omkring den här tiden förra året, men det kan kanske vara svårt att hitta eftersom kirskål är ett populärt samtalsämne smile.gif

Jag kan se om jag kan fota lite, vi har kirskål som börjar sticka upp i hallonlandet. Jag håller med om att det brukar vara svårt att hitta foton på hur kirskål ser ut när den precis kommer upp. Man borde göra ett "ogräsgalleri" med bild på ogräsen i olika stadier. Jag kan i alla fall bidra med kirskål, parksallat, slide, maskrosor och åkerfräken så fort jag lyckas fota allt detta smile.gif
Halli
Tack Noora,

det vore jättesnällt om du ville ta lite bilder! Jag har kämpat med nån växt som har jättestora rötter och sitter stenhårt i marken och jag undrar vad det är... Min pappa trodde det var en perenn...?

laugh.gif
Ophelia
Jag kan verkligen rekommendera dig att söka efter på google och vill du bara se bilder så klickar du på "bilder". Där har du en mycket stor mängd av bra bilder som du säkert kan jämföra med.
linvik
Här är en bild som jag tog för ett par dagar sedan.

Och den här bilden tog jag idag efter att jag rensat rabatten på lite kirskålsrötter.

Varje blad sitter liksom fast i roten tillsammans med ett annat blad. Om man greppar tag i den lilla klumpen som båda bladen förenas i så kan man dra upp en hel del rot. Det är viktigt att du får med dig alla lösa rotbitar!
akagebeck
Åh, va bra med foton på ogräsen!! Det är ju toppen att få veta! Jag har också svårt att se i rabatten vad som är ogräs och inte!! Är det fler som har ogräsbilder blir jag jätteglad att få fler tips!!

rolleyes.gif
noora
Jag är inte snabbast i världen på sånt här, men nu har jag i alla fall börjat göra ett album med foton på ogräs. Två tidiga bilder på kirskål hittills smile.gif Jag ska fylla på med annat vartefter det dyker upp i trädgården.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon