Shyme
Kan man plantera något tillsammans med tomatplantan? Jag har en ganska stor kruka jag ska plantera min tomatplanta i på balkongen (kan ligga på gissningsvis ca 15 l).

Kan jag palntera något lågt tillsammans med min tomatplanta, så det inte ser så tomt ut nertill?
Och om jag kan det några tips på vad?
Betty
Tomaten behöver alla 15 litrarna själv. smile.gif
Hannele
Rädisa, Gräslök, Persilja, Krasse...
Då kan du även hålla skadedjuren borta!
För deras skadedjurslarver trivs inte ihop.
Ytrymmet är nog inga problem - låna "Odla i kvadrat" av Bartholomew.
Shyme
Tack för tipsen Hannele!
Med krasse menar du då kryddkrasse eller??
Hannele
När jag läste om samplantering, tänkte jag spontant på kryddkrasse...
Shyme
Jag har även sått gräslök så då kan de ju var bra att sätta ner den där... smile.gif
Susanne i Linköping
I en bok om samodling stod det att tomater trivs med lök, persilja, ringblomma, krasse, morot och vitlök. En del av dessa funkar förstås inte så bra i hink, men själv testar jag i år att så några tidiga morötter i tomathinkarna, tanken är att morötterna ska skördas lagom till dess att tomaten vill ha hela hinkutrymmet. Om det funkar vet jag inte förrän senare i sommar.
andershorn
Jag har odlat tomater (på hel bädd) med gurka (västeråsgurka) som täckning på marken. Har fungerat bra, men kräver mkt vatten samt mkt näring.
Någon som tror att detta hämmar tomatplantorna?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon