Aries
Jag vill göra en upphöjd rabatt på västra sidan av huset och tänkte använda torvblock till det. Men var hittar jag såna?

Och vilka blommor trivs där tro? Det är sol från 11-12 ungefär och sen nästan hela kvällen. Vill ha både höga och låga och helst vitt, blått, lila...

Dessutom tänkte jag ha en buske på den sidan av huset också. Helst med vita blommor. Vad har jag att välja där? Den ska vara ungefär 1 till 2 meter hög och inte giftig.

Bor i zon 2.
fruberglund
Här i Jönköping finns det på Blomsterlandet i alla fall, du kanske har ett sånt i närheten.

Jag tänkte köpa men tyckte det var för dyrt. Här kostade de 40 kr/st och det kostar mursten också så då tyckte jag att man likaväl kunde använda sten som håller betydligt längre.

I och för sig blir det ju inte samma sak om man vill att det ska kunna växa i torvblocken osv, men det är ju en smaksak.

Om du ska ha vanlig jord i så är ju schersmin väldigt fin, blommar med vita blommor

Schersminer
Aries
Oj, det var dyrt! Vill ju helst inte ha sten då jag har ett stenparti också.
fruberglund
CITAT (Aries @ 18-04-2006, 09:12)
Oj, det var dyrt! Vill ju helst inte ha sten då jag har ett stenparti också.

Nä, det är klart. Kanske det går att köpa billigare från en torvproducent men vart man hittar såna vet jag inte.

Hann du se tipset ovan om Schersmin? Såg att du skrev svar innan jag hunnit ändra biggrin.gif
Aries
CITAT (fruberglund @ 18-04-2006, 09:15)
Hann du se tipset ovan om Schersmin? Såg att du skrev svar innan jag hunnit ändra biggrin.gif

Såg tipset nu och googlade efter fler bilder på Schersminen. Den ser onekligen vacker ut! wub.gif
kerstin z5-6

Acer negundo flamingo -blommar utan att blomma

Den gamla hederliga snöbolls busken

bergvallmo är ju aldrig fel i torvblocksrabatt

Vårärt latyrus verna är lite bortglömd

Knippgentiana G ascleipiadea blommar augusti -här med viola cornuta alba minor
Aries
Härliga bilder Kerstin! Tack!!

Snöbollsbusken är ju ursöt! Jag får ha fler vitblommiga buskar helt enkelt. tongue.gif
Och "Acer negundo flamingo" är jättefin. Hur ser den ut på hösten? Tappar den bladen tidigt eller blir den rödaktig sen?
Ja, Bergvallmon har underbar färg! I like! wub.gif
Vårärten ska jag nog ha i mitt stenparti istället. Eller så får den vara på båda ställerna. smile.gif
Åh vad det kliar i fingrarna nu!
kerstin z5-6
Acer n brinner ett kort tag innan den falnar -men det är sommaren som är höjdpunkten -den är ett nätt träd halvbuske -så den tar inte över"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon