Nu har jag satt ut mina tomater, gurka och squash mm. i växthuset. Vilken är den lägsta temperaturen jag bör hålla där?
Har termostaten på 8C, är det för lite?
Lady Hamilton
18-04-2006, 11:29
Gurkan vill i allafall ha en jord temperatur på +15* annars är det risk att de vissnar ner. Har du planterat i krukor eller jordbädd?
Bitta98
18-04-2006, 11:38
Har mina tomater, gurkor mm i krukor och har min fläkt inställd på 9 grader. Har haft så i alla år och inte sett att plantorna skulle må illa av det. Har både gröna tomater och små gurkor på gång i växthuset.
Jag har valt att alltid ha minst frostfritt och det brukar bli +2 grd.
Har tomater gurka pumpa tagetes paprika ....
Imitt växthus har jag byggte ettav bubbelplast.
I detta blir det lätt fcör varmt på dagen när solen lyser. Det blir att nästa varje dag öppna "dörren" till detta, åtminstonde om solen kan tänkas visa sig.
Om solen visar sig såblir snabbt växthuset varmt också (40 kvm) och trotts att 8 fönster är termostatstyrda så behöver dörren ställas på glänt för att hålla temperaturen umder 30grd.
Vad glAd manär som har skjutdörrar som enkelt kan "gläntas" för att justera ventilationen.
JÅJ
pollenper
19-04-2006, 22:53
Får du även gurka att överleva vid två grader?
Det gör inte mina, de behöver ca 10.
Tomaterna däremot klarar sig bra ner till attt det inte fryser.
Gurka meloner har jag fortfarande inne de har precis börjat gro hjärtblade upp.
Dessa kräver mer värme och är ingen ide att börja för tidigt med.
Paprikan får växa inne ett tag till ...
Förra året såde jag massor för tidigt melonerna och gurkorna överlevde vid några grd + men se växte inte något förän värmen komm.
Vis är de först medatt lägga av på hösten också...
Men smaken på dessa är värd den korta sessongen Suger Nut F1
Painted Serpent
JÅJ
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.