katja35
Tulpaner är ett måste i min trädgård. Det är kämpigt att behålla de med alla rodjur som vandrar här i området. Vi ställde ett nät över tulpanplanteringen och det hjälpte rätt bra förra året. Nätet tar bort mycket av det naturliga känslan. Finns det ngt beprövat medel förutom nät och gäver:) som kan hålla rodjuren borta.
Betty
Råväck, Cayennepeppar, blodmjöl, Halt Viltstopp, hund, människohår, 2-meter höga stängsel... Såg i en annan tråd att Kristerh har en katt som jagar iväg rådjur ur trädgården... rolleyes.gif Listan på testade metoder kan säkert göras ännu längre. Det verkar som om rådjuren har lite olika grader av skygghet beroende på var man bor. unsure.gif Själv tror jag mest på avskjutning - men det är ju inte tillåtet i tätbebyggt område som här, tyvärr... wink.gif
Ophelia
Lura Bambi genom att plantera in det goda bland växter som de inte gillar. Lökväxter finns massor som sägs vara rådjursovänliga (bara krokus och tulpan anses som smaskens). Sätt in pinnar med blodmjölsgegga och ammoniak bland blommorna lite diskret. Ha sådana pinnar med jämna mellanrum utsatta kring tomtgränsen (om det går). Använd dig av rådjursovänliga växter i din trädgård.
mulle
Spraya med Tabasco utspätt i vatten. Det är det enda som har hjälpt mig och numera har jag stora härliga tulpanrabatter!
Men prydnadsapeln glömde jag bespruta och förra veckan åts varje knopp upp.mad.gif
Mulle
evelina
CITAT (mulle @ 18-04-2006, 16:44)
Spraya med Tabasco utspätt i vatten. Det är det enda som har hjälpt mig och numera har jag stora härliga tulpanrabatter!
Men prydnadsapeln glömde jag bespruta och förra veckan åts varje knopp upp.mad.gif
Mulle

Så gör jag med efter tips från dig wub.gif Har fungerat kanon i två år nu.
karjo
Hur mycket tabasco till hur mycket vatten?????? Det verkar ju smidigt! smile.gif
Cilla
Jag tycker det är bökigt att odla sådant som måste skyddas så att själva skyddet blir mer jobb än att odla... Så hos mig sätter jag botaniska tulpaner, som är mindre. Så länge som grannarna matar rådjuren med kultiverade får mina vara. När jag anlägger mitt nya gröntak ska jag ha en massa tulpaner där.

Andra sätter tulpaner i stora trähinkar med nät över.
Lady Hamilton
Jag har även hört att en del sätter blom-pinnar med spetsen uppåt mellan plantorna så att Rådjuren sticker sig på nosen i stället för att komma åt att äta på plantorna. Men det där med Tabasco låter väldigt effektivt.
Jag har ju sådan tur att inga råddjur, älgar, harar, sorkar, liljebaggar eller sniglar är och äter på mina växter. (Älgarna o Råddjuren har tillräckligt med mat i skogen smile.gif )
mulle
CITAT (karjo @ 18-04-2006, 17:57)
Hur mycket tabasco till hur mycket vatten?????? Det verkar ju smidigt! smile.gif

Jag hare inget direkt recept, jag brukar bara känna med tungan att blandningen säkert bränner och det gör den med ganska lite Tabasco i.
Tabasco är starkt.
För den som inte har läst mina tidigare inlägg så kan jag berätta att idén kommer från Holland där handelsträdgårdarna länge sökte efter en metod som alla - djurskyddsföreningar, miljövänner och odlare - kunde acceptera.
Och, jag lovar, det funkar.
Mulle
thomaswahlqvist
Tänk på att det är rätt mycket salt i tabasco, men all chilli bränner ju.
karjo
CITAT (mulle @ 18-04-2006, 23:35)
CITAT (karjo @ 18-04-2006, 17:57)

Jag hare inget direkt recept, jag brukar bara känna med tungan att blandningen säkert bränner och det gör den med ganska lite Tabasco i.
Tabasco är starkt.
För den som inte har läst mina tidigare inlägg så kan jag berätta att idén kommer från Holland där handelsträdgårdarna länge sökte efter en metod som alla - djurskyddsföreningar, miljövänner och odlare - kunde acceptera.
Och, jag lovar, det funkar.
Mulle

Idag ska jag köpa tabasco! biggrin.gif
katja35
Tackar hela gänget för en livlig dickussion. Håller med att Tabasco är en "stora effekter med små medel" skydd. Nu är mina tulpaner räddade. Kul!!!! biggrin.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon