|
ewa zon 3
18-04-2006, 11:41
Jag BEHÖVER ett växthus  Här är två bilder från några av mina frösådder i uterummet. Första året jag kör med lysrör, vilken skillnad på småplantorna!  "Övervåningen"  "Nedervåningen" Hur ser det ut hemme hos er? /Ewa
kerstin z5-6
18-04-2006, 11:48
så fint du har det ! Jo du verkar vara växthusmogen -risken är väl som alltid att man sår mer och mer då ..
ewa zon 3
18-04-2006, 11:57
Har haft 2 växthus för många år sedan och jag mår bättre med växthus än utan. Ett växthus är ju inte bara till för växterna utan också för mitt välbefinnande minst lika mycket. /Ewa
kerstin z5-6
18-04-2006, 12:20
ja visst är det underligt hur leder som värker plötsligt slutar med det i växthusmiljö -kan det vara allt grönt eller ozon ..? Huvudsaken att det funkar 
ewa zon 3
18-04-2006, 12:28
Jepp, har sagt det förr -Jag kommer inte känna mig som en riktig människa förrän växthuset stor på plats. Trångt om plats på tomten, men jag kommer nog på något /Ewa
Helen i Piteå Zon 5
18-04-2006, 16:17
Mysigt ewa med alla dina plantor, men helt klart är det dags för ett växthus  /Helen
ewa zon 3
18-04-2006, 16:38
Jo jag vet. Grannen kanske vill låna ut lite tomt till mig Tur att vi har uterummet där kan jag hålla någorlunda svalt /Ewa
Lady Hamilton
18-04-2006, 20:27
Trots all min klagan om hur trångt det är så tycker jag att det är fint. Så här har jag det: Lysrörsbänken, det står stora krukor med Dahlior vid sidan om lysrören men det skulle krävas "vidvinkel" för att visa det.  Kylskåpet, det är ändå inte nyttigt att äta för mycket  Blå salvia, 56 plantor står invid altandörren som står på glänt hela nätterna, på dagarna får de vistas ute.  Det står också lite krukor ute inlindad i bubbelplast (en chansning). Julrosorna står också ute och väntar på att det ska tina i rabatten  /Anki
Lady Hamilton
18-04-2006, 20:57
Gätte fina plantor Anki!  Och i kylskåpet verkar det vara ordning o reda  När jag har något i kylskåpet måste det "pressas" in bland den "onödiga" maten
malin72
18-04-2006, 21:06
åhhhhhhhhh vad jag blir avis när jag ser allt det läckra ni har om man ändå hade nån liten plats där jag kunde ha det som ni vi står i färd att köpa radhusen så grannarna och jag hoppas på att vi får ha iallafall ett litet växthus på gården..... skulle vara guld värt istället för att ta upp vardagsrummet
 Och jag klagar över att ha "over booking"...Dessutom har ni det jättefint organiserat....Men det måste nästan vara ett heltidsjobb med att bara vattna och ta bort torra blad !!!! Beundrar er verkligen
ewa zon 3
19-04-2006, 09:57
CITAT (Hamilton @ 18-04-2006, 21:27) Så här har jag det :lol: Wow vad mycke du har på gång, fint Går det att sitta någonstans i uterummet/vinterträdgården /Ewa
ewa zon 3
19-04-2006, 10:00
CITAT (Anki V @ 18-04-2006, 21:53) Trots all min klagan om hur trångt det är så tycker jag att det är fint.  Tycker också att du har det jättefint Gillar speciellt bilden från kylskåpet. Vad bra att ha en helt egen kyl så att det inte blir gnäll om jord och grus i maten /EWa
Varför har ni så många växter?
Elizabeth
19-04-2006, 12:03
CITAT (Dzad @ 19-04-2006, 11:27) Varför har ni så många växter?  En bra fråga, faktiskt. Å andra sidan, så har man en stor trädgård så kanske är det inte så mycket i alla fall... Hamilton, jag ser att du har olika färger på etiketterna i småkrukorna. Är det en slump eller ligger det något system i det? *undrar* //E
Lady Hamilton
19-04-2006, 12:50
CITAT (ewa zon 3 @ 19-04-2006, 10:57) CITAT (Hamilton @ 18-04-2006, 21:27) Så här har jag det Wow vad mycke du har på gång, fint Går det att sitta någonstans i uterummet/vinterträdgården /Ewa  Just nu är det lite svårt att hitta plats för fler än 2st.Men det blir bättre sen när jag kan börja ha lite plant i växthuset. Men tyvärr har jag bara ett litet kallväxthus
Lady Hamilton
19-04-2006, 13:01
CITAT (Elizabeth @ 19-04-2006, 13:03) ....Hamilton, jag ser att du har olika färger på etiketterna i småkrukorna. Är det en slump eller ligger det något system i det? *undrar*......  Naturligtvis så har jag ett visst system. Alla plantor av samma sort/art har samma färg på etiketterna. Men jag har även skrivit på etiketterna med blyerts. Men det är väldigt lättsamt med färger. T.ex. så ser jag direkt var jag har Rosa petunia eller Lila, för naturligtvis har de Rosa o Lila etiketter. Och så är det "uppbyggt" med övrig plant också. Mini änglatumpeter (vit o blå) o Physalis ser väldigt lika ut på håll. Men då ser jag om det är en blå, vit (änglatrumpet) eller grön ettiket (Physalis) Jag har 8 olika kulörer som jag använder mig av, 250-500st av varje. Sedan så "suddar" jag och rengör dem o använder dem igen. Men ändå måste jag köpa nya varje år
ewa zon 3
19-04-2006, 13:04
CITAT (Dzad @ 19-04-2006, 12:27) Varför har ni så många växter?  Jag har inte så mycket frösådder på gång som vissa andra här på forumet  Men när jag planterar vill jag plantera i grupper om 3-5-7-9 11-13 ......... äh ni fattar. Och även om min trädgård inte är jättestor så sväljer rabatterna mer än man tror. Jag gillar större fält och slingor av växter som går in i varandra. Ta tex rosen 'Rose de Recht' varför nöja sig med 1 när 13 blir så mycket härligare med massor av prydnadsgräs i väldiga tuvor. Ja ni hör det är lite galenskap det här med trädgård för min del. Och det kommer nog bli ståplats i mitt uterum också när jag riktigt trampat ned mig i frösåddsträsket /Ewa
fruberglund
19-04-2006, 13:08
Haha, ni är ju galna!!! Men fint är det allt och det blir nog fint när det är utplanterat i rabatterna också  Blir nog nåt liknande här när tomtköpet är klart och jag ska göra nya rabatter...måste ju spara en förmögenhet på att så själv, speciellt med så många plantor ni har
Lady Hamilton
19-04-2006, 13:13
CITAT (Dzad @ 19-04-2006, 12:27) Varför har ni så många växter?.....  Ärligt talat så skulle jag bli ruinerad om jag skulle bli tvungen att köpa all min plant. Det går åt en hel del................ Och vissa plantor är VÄLDIGT dyra att köpa stora.
kerstin z5-6
19-04-2006, 13:15
Helen i Piteå Zon 5
19-04-2006, 14:20
kerstin z5-6
19-04-2006, 15:41
Maggan H
19-04-2006, 15:52
Wow säger jag med, det här ska gubben få se, så kanske han slutar gnälla över mina sådder/plantor, som dock är ute i växthuset sen flera veckor tillbaka. Här är hyfsat väder, frånsett åskan och stenkulehaglen som damp ner igår.... Så här ser det ut i mitt växthus idag; dock syns inte de översta hyllorna på bilden.
ewa zon 3
19-04-2006, 17:42
I mitt uterum är det tomt så det ekar jämfört med ditt Kerstin Här är en bild till på lite för tidigt sådd hänglobelia, klematisplantor som jag skämmer bort inne mm  /Ewa
Jag blir så avundsjuk  Varför bor jag i en trea på andra våningen och dessutom nästan vid nordpolen. Här blir ju aldrig vår! Men jag gör mitt bästa för att få platsen att ta slut.   /Åsa
Lady Hamilton
20-04-2006, 08:40
 Tjusigt Gåsis! Du har gjort det bra! Där får du ju fått plats med mycket plantor
kerstin z5-6
20-04-2006, 09:45
En pionjärinsats för sådder Gåsis ! Du har klämt in fler plat än vad som är möjligt i en lägenhet -heder åt dej !
ewa zon 3
20-04-2006, 10:03
CITAT (Gåsis @ 20-04-2006, 09:17) Jag blir så avundsjuk  Varför bor jag i en trea på andra våningen och dessutom nästan vid nordpolen. Här blir ju aldrig vår! Men jag gör mitt bästa för att få platsen att ta slut. Skön bild, ingenting kan hindra odlarglädjen  Var ska du ha dina plantor sen? /Ewa
Sen???  Först ska dom avhärdas på en pytteliten balkong som är 4 m2 - det är nästan värst av allt Men sen ska dom hit, till stugan  Jag har ju massor av gräsmatta ouppgrävd!  /Åsa
evelina
20-04-2006, 14:27
Ja så ser det ut hos mig med Gåsis och det värsta av allt är att jag har flyttat till en mindre lägenhet sedan sista killarna flyttade. När dom var hemma sist sa dom att det skönaste med att flytta hemifrån var att slippa all växter i sina rum, förstår inte vad dom mena med det gör ni!!??? Fast jag har glasat in min balkong här med så nu står alla ute där med ett element på mot ev. frost. Själv kan jag knappt gå ut där!! Men om tre veckor åker allt ut på landet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|