Fialia
Har äntligen fått balkong - i östläge, i Stockholm. Tar tacksamt emot tips på vad som skulle funka bra utan alltför stora insatser. Tåliga, snabbväxande växter alltså!

Och gärna vad för typ av förhållanden växterna gillar. Har funderat på luktärtor, krasse, kaprifol, smultron och lite kryddor. Funkar smultron i balkonglåda månne? Har ni tips på bra tidningar/böcker för just balkonger så vore det toppen också.
lissa
Jag kan inte hjälpa till med så mycket mer än att Ja, du kan ha smultron i en balkonglåda...Jag har dom i en rätt stor kruka och dom fungerar bra där...egentligen skulle jag vilja ha en låda, för det blir ju inte många smultron man får i en kruka....men det smakar gott att ta ett bär när man håller på att pyssla om krukorna, tongue.gif
Krasse tror jag vill ha mycket sol, men har lite svårt för det där med att veta vad som passar till olika vädersträck, men du kommer säkert att få råd av många kunniga odlare. smile.gif
arnek
Jag har inte så mycket erfarenhet men jag odalade smultron förra året och det var inga problem, visserligen inte i balkonglåda utan i en stor plastkruka som stod på golvet. Hade smultron in i oktober. Andra växter jag hade som växte bra var lavendel, salvia, timjan, chili, mynta, busktomat, murgröna och citronmeliss samt naturligtvis indiankrasse (som fick löss på sensommaren). I år skall jag prova kattmynta, fläder och alruna bland annat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon