Full version: Nytt land
petero1973
Har börjat jobba med ett litet trädgårdsland i min lilla hyreshusträdgård. Landet ska bli ca 2*3meter stort.
Jag har börjat gräva en liten bit ca 25-30cm djupt och har upptäckt att jorden är proppfull med rötter. Måste jag transportera bort allt gräs och jord för att sedan fylla i med ny eller kan jag använda den gamla jorden på nytt, om inte vad ska jag ha för jord nu till att börja med? Hur undviker jag alltför mycket ogräs?
Gloriana
Det beror ju på var rötterna kommer ifrån. Jag skulle inte gräva alls utan köra med pallkragar - betydligt smidigare och så kan man odla intensivare = mer skörd. smile.gif
tullmejs
Det beror också på hur konkurrenskrafitga saker du tänkt odla :-)
Ally
finns det nåt träd i närheten? t.ex. en björk? Om rötterna är från trädet, då måste du först lägga en kraftig markduk. Och sen djupet på landet beror på vad du odla tror jag (t.ex. rabarber skulle inte funka - dom har lååånga rötter, kunde inte gräva upp allt när jag nyss flyttade den). Senaste Allt om Trädgård har en lista över hur djup grönsaker vill ha för krukodling, samma princip gäller nog om du ska ha markduk och ingen "vanlig" friland ... 25 cm var djupaste (för potatis bl.a.).

Cheers,
//Ally
petero1973
Ja det finns en björk i närheten. Det lutar åt en kombination av nedgrävda och upphöjda pallkragar. Ca 20 cm ner och lika mycket över jord. Duk i botten. Jag kommer att odla potatis, morötter, salladslök, ärtor och ev lite örter. Räcker det med ogräsduk i botten eller krävs det mer för att hålla ogräs, buskrötter och björkelendet borta.
Gloriana
Det räcker med ogräsduk ett tag i alla fall. Men om du gräver ner måste du vara säker på att det är dränerat i backen annars finns ju risken att vattnet står kvar för länge i gropen. Det finns i och för sig sådan odlingstekniker också men det är en annan historia och inget för grönsaker (vad jag vet men det kanske funkar?). Bara pallkragar är ju lättast - ingen grävning!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon