Full version: Apelsin,Oliver mm
Das_Rejver
Hejsan Hoppsan!!!

Jag har tänkt ge mig på att odla apelsiner..

Så vad bör man tänka på.....

Skulle gärna se bilder på något apelsin träd om nån har lyckats...

Tänkte även ge mig på att så Physalis och Calamata- oliver.

Olivkärnorna tog jag med hem från en China restaurant häromdagen så dom ligger på tork nu.. wub.gif

MVH Marcus I Norrköping
MariaÖrebro
Hej Das Rejver!

Här kommer lite tips:

Apelsiner: Sätt kärnor i jord, trä en plastpåse över lite löst, så det bildas lite fukt på insidan. Då torkar inte jorden ut lika snabbt, och det blir varmt och gott för plantan. Du kan också köpa citron, kumquat, lime, limequat, ugly, satsumas osv. Tänk på att det inte är så stor chans att den egenhändigt odlade citrusen börjar blomma och bära frukt. Dock blir det en jättefin krukväxt med mörkgröna, blanka blad och taggar på stammen. Har en citron som är ca 170 cm hög som inte blommat hittills på sina 9 år...

Physalis: Peta ner kärnor i jorden och bered dig på att få träffa ett monster! Min ett år gamla phyasalis växer som ogräs, den ser ut som en stor buske med massor av ljusgröna blad. När den var nästan 2 meter hög tog jag fram saxen och klippte ner den med en meter. Den grenade ut sig ännu mer, så nu brukar jag klippa ned den när den börjar bli för stor. Mycket tålig, men törstig!

Oliv: det har jag aldrig provat att odla, men det borde inte vara alltför svårt. Fila lite på kärnan så spricker den lättare efter att du stoppat ned den i jorden.

Ett annat tips är Tamarillo. Den blir jättestor med 30-40 cm stora mörkgröna löv. Mycket fin, men undvik att ta på den, eftersom den luktar skunt!

Lycka till!

Maria
Blomstersmurfen
Min citron som jag sådde för tio år sedan är full med knopp för första gången!!! Jippi!!! Ville bara hålla med om att det tar tid innan den blommar...
kerstin z5-6
Grattis! Jo det tar tid med frösådda ..
Annars kan man köpa ett lite träd , de blommar lite snabbare
Das_Rejver
Ohh Jag tackar o bockar för svaren!! biggrin.gif

Dags att så apelsinerna nu så att jag kanske får frukt om 10 år laugh.gif

Bara att sätta igång med andra ord!! wub.gif
Alexander-VG-zon3
oliv har jag sått från min egna frukter . jag sådde dom ca2cm ner i jorden i en kruka och har satt dom varemnt å ljust men dte verkar inte ha hänt nåt med kärnorna . det ska ta 2-4månader inann olivor grår och dom måste vara färska med å väl mogna olivkärnor wub.gif
jag får väl geupp minna olivsådder nu har ju dom stor kvar tongue.gif rolleyes.gif
prova att plantera oliven direkt å låt dsom inte torka
Das_Rejver
Tack för det svaret flaxx!! biggrin.gif

Om det nu är så svårt att få dem att gro så kan jag ju bara inte låta bli att trilskas med problemet..

Så nu ska det bli Oliv sådder så det står härliga till wub.gif

MVH Marcus
Lady Hamilton
Här är flaxx tidigare tråd

Om hur man kan göra när man sår smile.gif
Alexander-VG-zon3
hahaha jag tror mitt har misslyckas det var nog ett tag sen det biggrin.gif laugh.gif
Lady Hamilton
smile.gif Men flaxx då kan du väll göra som det stod längre ner i "din tråd"?
Ta upp kärnorna och "pillra" ner dem i andra krukor som du redan har växter i.....och sedan glömma bort dem tills det gror laugh.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Hamilton @ 23-04-2006, 22:01)
smile.gif Men flaxx då kan du väll göra som det stod längre ner i "din tråd"?
Ta upp kärnorna och "pillra" ner dem i andra krukor som du redan har växter i.....och sedan glömma bort dem tills det gror laugh.gif

japp det kan jag görsa ju rolleyes.gif tongue.gif wub.gif
annars så får jag vänta på nästa skördf om där bler nogra men har 3oliveträd nu en liten en större en mellan å en mellan till så det bårde väl bli nåt nån stanns .
men får väl tar ut dom å lägga ner dom i dom andra krukorna . när jag ändå håller på kan jag söka efter rötter eller nåt litet livstecken från kärnona wub.gif
*Felix matte*
Så här ser min Kumquatplanta ut idag... satte kärna i ugusti 2004
nu är den 23 cm hög smile.gif

Om COOP kommer att ha citrusplantor till salu till sommarn så köper jag en...
vore kul att få plocka citroner från egen. smile.gif
MariaÖrebro
CITAT (Felix matte @ 23-04-2006, 23:19)
Så här ser min Kumquatplanta ut idag... satte kärna i ugusti 2004
nu är den 23 cm hög smile.gif

Vad kul med din kumquat!!! Jag satte min för ett år sedan, och den växer så låååångsamt. Den är ca 10-12 cm hög. Nu vet jag att det finns hopp för den och att den kommer bli lika stor och fin som din till nästa år!
maas
Hej,

Har ett apelsinträd som jag fick för tre år sedan (en Kalamondin tror jag). Den har jag inomhus och den har gett frukt 2 gånger (ca 40-50 apelsiner); bara det året jag beskar den gav den ingen frukt. Jag har varje år försökt fröså utifrån de apelsiner som plantan ger men de har aldrig klarat av vintern: skotten kommer upp och den bildar en liten späd planta med många mindre blad men sedan på vintern vissnar bladen och faller av, och plantan skrumpnar ihop. Har försökt att inte vattna för mycket men att spreja plantan dagligen så att stammen och bladen förblir fuktiga (det är torrt i min lägenhet). Ingen gödning efter sommaren. Den har stått soligt hela tiden. Min stora apelsinplanta flyttar jag aldrig på (står soligt), den tappar också några blad men klarar vintern bra och verkar trivas. Tacksam för tips!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon