Full version: Burspån i komposten?
HelenaF
Vi har två marsvin och jag brukar lägga spånet i komposten när jag gör rent buren. Vad tror ni om det? Det tar ju tid innan det bryts ner, men vi har tung lerjord så jag tänker mig att det skulle fungera bra med spånet som jordförbättring även om det inte är nedbrutet. Men det blir ju snabbt ganska mycket spån från marsvinen, hur mycket kan jag lägga i komposten?
Nyligen hörde jag att det inte är bra med stallgödsel med spån för att spånet sänker pH-värdet. Borde ju vara likadant med burspånet i så fall, eller?
Eva 33c
Burspån är jättebra, gödlat och klart också rolleyes.gif
Jag ströar faktiskt min hushållskompost med kutterspån och det fungerar utmärkt och blir en bra kompost till gödsling av kökslanden.
HelenaF
Ja gödningen får man ju "på köpet" tongue.gif
Klematis
Jag hade precis samma fundering som du Helena. Har oxå sågspån till mina kaniner. Jag var nere i komposten igår och rörde om. Jag funderar på hur det blir i rabatten det är ju helt spån. Blir det fult, fast man får väl mylla ner det lite.
Klematis
HelenaF
CITAT (Klematis @ 20-04-2006, 15:04)
Jag funderar på hur det blir i rabatten det är ju helt spån. Blir det fult, fast man får väl mylla ner det lite.

Hittills har jag bara använt "spån-komposten" där jag odlar grönsaker (trädgårdlandet, drivbänkarna och växthuset) och där gör det inte så mycket om det inte ser så "vackert" ut. Dessutom var det den komposthögen med minst spån i som var färdig att använda nu i vår.
Men visst måste man väl kunna mylla ner det lite. Och när växterna i rabatterna väl växer till sig framåt sommaren så täcker de ju jorden.
noora
Om spånet är väl blandat med kompostjorden (för det är väl mer än bara spån i komposten?) är det inte så fult tycker jag. Det ger bara en väldigt trevlig lucker kvalitet till kompostjorden.
Klematis
Var nere och grävde i komposten. Där spånet legat ett tag var det jättefin lucker jord. De andra får ligga lite längre såg jag. Jag blandade i hönsgödsel i jorden innan jag la ut den i rabaten. Det blir så fins med lite ny jord överst, ser så städat ut.
Klematis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon