Carex
ja, precis som rubriken lyder. Vad klarar sig nu? Självklart vet jag att man får ta in antingen alla nätter eller vid risk för frost och skugga.
cinapuff
Inget svar, men däremot precis samma fråga..

Har vardagsrumsfönstret fullt av luktärter, Ipomoea (blandade sorter) och Japansk Humle. Vad klarar sig ute nu (i genomsnitt 8-10 grader på dagen och 4-5 på natten), självklart kommer allt att skyddas från frost..
Lady Hamilton
Det är igentligen väldigt svårt att svara på. Men är det som ni säger +grader så kan ni ju prova att "sätta ut" nu. Men när ni kan göra själva "slut" planteringen vet jag inte. Här där jag bor räknar man inte med "frost-fritt" före 6-7 Juni
kerstin z5-6
Vill bara tillägga att det ni sätter ut ska vara i just Skugga .. de första dagarna och ett eller flera lager fiberduk på
Det är inte bara kyla utan lika mycket sol och vind, de ska avhärdas emot,avhärdning tar ca 1 vecka -då ska de har varit ute dygnet runt de sista dagarna-därefter kan de planteras ut på växtplats eller i stor kruka

skola ut" avser mer att flytta frösådder från såkärlet till enskilda krukor smile.gif
malin72
unsure.gif när brukar det vara frost fritt i stockholmsområdet då???

jag brukar ju inte förkultivera mycket utan såtter direkt i vanliga fall så nu sitter jag här och undrar unsure.gif

är det samma i hela sverige början på juni eller????? huh.gif
catlady
Jag har satt ut alla mina bebisar (spikklubba, salvia, aster, ringblomma, luktärter, roseniberis, ageratum, stor vaxblomma etc. etc.) på oskyddad söderbalkong mellan kl 11-18 i tre dagar nu, och de verkar må bra. Men jag bor i zon 1 och det blir nog inte kallare än 10 grader där under dagen ändå. Jag har däremot märkt att vissa av dem är lite känsliga för gassande sol. Igår när det var halvmulet hela dagen mådde de alla som små prinsar!
Tänker lämna dem ute över natten efter Valborg, risken för nattfrost är över här (hoppas jag!).
yenny
CITAT (malin72 @ 24-04-2006, 14:02)
unsure.gif när brukar det vara frost fritt i stockholmsområdet då???

jag brukar ju inte förkultivera mycket utan såtter direkt i vanliga fall så nu sitter jag här och undrar unsure.gif

är det samma i hela sverige början på juni eller????? huh.gif

jag brukar plantera ut mina runt den 10 juni... har i alla fall inte misslyckats en enda gång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon