Laci
Idag när jag kom hem från jobbet och tittade till mina lysrörsodlingar så hittade jag svampar bland penséerna! Jag har inte sett dem tidigare så de måsta ha växt väldigt fort. Under helgen så har jag använt plantagens växtnäring på dem men inte på de andra blommorna (och de har inga svampar).

Vad är det för fel? Är näringen för stark eller klarar inte plantjorden detta? Jag har hittat vitt mögel på yttersidan av krukan också, är detta farligt?

Gåsis
Jag fick oxå svampar, med Weibulls jord, förra året. Dom beklagade och skickade värdecheckar. Äckliga och bruna var dom och weibulls sa att jag borde vattna mindre. Fast jag alltid drivit upp med Hasselfors och det har gått bra wacko.gif Dessutom hjälpte det inte att låta jorden torka upp, svamparna levde ändå. Som tur var verkade inte plantorna ta någon skada av den svamp jag hade. Hoppas det är samma du har.

/Åsa
Lady Hamilton
Och möglet utan på krukorna är inte heller "ditt fel" Det kommer som "ett brev på posten" när man använder sig av torvkrukor. Det enda som kan hjälpa lite grann är att inte ha så tätt mellan krukorna, men i bland hjälper inte heller det.
Svamparna de skulle jag ta bort och de är säkert inte farliga heller för dina plantor
ewa zon 3
Vad mysko blink.gif svamp kan väl inte komma från ingenstans. Gror de från svampsporer eller? Antingen är det något fel på jorden el näringen. Jag skulle visa upp det i butiken där jag köpt produkterna och be dem kolla upp det hela. Det är penséer du vill odla inte svamp smile.gif

/Ewa
Laci
Tack för alla svar!

Jag börjar dock bli lite orolig. När jag har varit ute vid lysrören och vattnat så kommer det som gas från de små svampsporerna och det svider i ögonen så att jag måste gå ut därifrån en stund. Usch, jag ska maila till plantagen och fråga om de har fått några andra klagomål från människor som använt näringen eller om det är kombinationen torvkrukor och näring som är så förödande.
Lady Hamilton
Jorden då?? Vad har du för sort? Har du kontaktat dem?
"När jag har varit ute vid lysrören och vattnat så kommer det som gas från de små svampsporerna och det svider i ögonen så att jag måste gå ut därifrån en stund."
Så här kan du inte ha det!!
Försök att få bort svamparna.......Använd munskydd o skydds-glasögon om du har. Eller be någon hjälpa dig sad.gif
Har du långt dit du gjord dina in köp? Eller kan du åka dit och "visa upp" dina krukor (medans svamparna kvar)?
Tyvärr så tror jag inta att "möglet" är så mycket att göra någonting åt det brukar bli så med torv krukor. Men du kan ju ev. pröva att spraya Atamon utblandat i vatten på utsidan av krukorna.( Samma blandning som det står på påsen att du skall ha för livsmedel)
Lycka till smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon