Full version: Undran om gräsklipp
stina
Jag har lite funderingar om gräsklipp i rabetterna som jag förstått ska vara så bra.

Vad gör gräsklippet för nytta?

Hur mycket ska man lägga på? Kan man lägga på för mycket?

Kan man mylla ner gräsklippet lite? Det ser så skräpigt ut annars tycker jag.

Tacksam för svar! wacko.gif
Hasse O
Tja Stina!

Gräsklipp innehåller de flesta näringsämnen en växt kan behöva, men främst kväve. Visst kan du mylla ner gräsklippet, men klippet är också bra som marktäckare som hindrar vattnet från att avdunsta. Därför är det bäst att inte mylla ner det. Jordens mikroliv blir också aktivare när de får arbeta i mörker. Jag brukar lägga på ett lager med 5-10 cm gräsklipp. smile.gif
Almdalen
CITAT (stina @ 07-05-2003, 14:12)
Kan man mylla ner gräsklippet lite? Det ser så skräpigt ut annars tycker jag.

Håller med att det ser skräpigt ut med gräsklipp, numera låter jag det ligga kvar i gräset. Ser till att det klipps ofta så ser det fint ut och man slipper en massa extra jobb.
wub.gif
Ingegerd
Hannele
Eller planterar du så tätt att gräsklippet inte syns!
Betty
Är det inte risk att man bjuder in sniglar i rabatten om man har ett lager gräsklipp mellan plantorna?
KURT
CITAT (Betty @ 09-05-2003, 22:59)
Är det inte risk att man bjuder in sniglar i rabatten om man har ett lager gräsklipp mellan plantorna?

Man bjuder kanske inte in sniglar, men de kan gömma sig i gräsklippet (under dagen) och de får fuktig miljö som de vill ha. Men i andra samanhang så är gräsklipp bra mot skadedjur. Morotsflugna vill lägga sina ägg i torr sprucken jord, gräsklipp minskar problemen med morotsfluga. Gräsklippet gör oxkså att många rovlevande skalbaggar kan leva där, de tar hand om många skadeinsekter, men inte sniglar.
monasofi
hej,
jag odlar i sand med enbart gräsklipp som gödning, oslagbar metod, lätt att dra ogräs och vad det gäller utseendet på rabatten så i takt med att gräsklippet förmultnar blir det mera "jordlikt" och så täcker ju växterna det mesta. så ös på med gräsklipp ca 10 cm per sommar är bra om du har jord under.
monasofi
malinkamalej
En annan fråga på samma tema förresten: när ska man lägga på gräsklippet egentligen? Jag menar, kan det nysådda komma upp om det ligger ett tjockt gräslager över? Krossar jag mina stackars små späda persiljebäbisar?

Malin
Ella
Du ska vara rädd om dina små persiljebebisar när du lägger på täckmaterialet. De kan inte bara krossas de kan skuggas också och det tycker små plantor inte om. Så börja du med att lägga en tunns sträng mellan plantorna när de är riktigt små och låt den bli tjockare och komma närmre plantorna efterhand de växer. Så småningom så kan du har ett tjockt lager och då vinner du mycket på täckodlingen! biggrin.gif tongue.gif laugh.gif smile.gif rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon