Ti bee
Det tycks som om mina gentianor dukat under i vinter. Är de dåligt härdiga eller fuktkänsliga el dyl? Eller vaknar de kanske senare, så att jag borde vänta med att räkna bort dem?
Era erfarenheter?
smile.gif
Gloriana
Vad är det för sorter och hur har du planterat dem, dvs vad för slags jord står de i? För att kunna avgöra vad som eventuellt har tagit kål på dem behöver i alla fall jag veta det :-) (De flesta växter ruttnar om de står för blött. )
Ti bee
Jag ska titta efter...fulgida vet jag, sedan minns jag inte. Lite sandig jord. Skyddat läge.

smile.gif
kerstin z5-6
Det är inte härdigheten det är fel på , tror inte jag testat en enda sorts gentiana som inte varit härdig hos mej -men inga växter gillar vinterfukt o dålig dränering -vissa gentianor är mer känskliga för det än andra
MB1965
Mina gentiania klarar sig utmärkt i Z2. De har precis börjat vakna till liv. Inga problem med härdighet eller så.
Ti bee
Det är nog fukten då som tagit dem. Fulgida och acaulis hade jag övervintrande i krukor i rabatten. Jag ställer dem åt sidan och väntar ett tag med att kasta dem.
Gloriana
Om de stått i krukor i rabatten är risken hög för att det är fukten. Min erfarenhet är att inte övervintra i krukor utan täckning. Det blir is och blött om vartannat och det mesta dukar under av det. Eftersom de står i krukor kan du ju vända på krukan och se hur det ser ut under - det ger en ledtråd. Jag håller tummarna!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon