Full version: Scilla och rådjur?
stina
Jag drömmer om ett stort fält av blå scilla och har nu starka funderingar på att investera i MASSOR av scilla-lökar i höst. Men nu till min farhåga: RÅDJUREN!!! Är det någon som vet om rådjuren käkar scilla? Har ingen lust att det ska gå lika illa som men min jätte-krokus-plantering. Scillan kostar ju dessutom mer än krokus! mad.gif
Anders zon III
Vad rådjur äter tycks variera lite mellan olika platser. Min scilla äter de då inte, men har sett att haren smakat lite.
Trädgårdsmannen
Hej,

Vi har tulpaner, krokus, scilla och narcisser när det gäller vårlökar och förra året rök både krokusen och tulpanerna direkt när knopparna kom fram, narcisserna rör dom aldrig. Dock hade vi inte scilla då...men i år har inte någon av dem rörts, ej heller scilla, så jag kan inte ge dig ett direkt svar. Jag hör av mig om de ryker, men jag hoppas att du slipper höra av mig...

Dock har faktiskt vår enda blomma på julrosen blivit avknipsad, konstigt för det är det enda i hela trädgården och den står VÄLDIGT knepigt till för ett rådjur, men det finns ju harar och kaniner också...vet inte om julros normalt är lockande??

Tycker som du - en blåskimrande scillagräsmatta är UNDERBART wub.gif wub.gif
Fialotta
Rådjuren här äter inte scilla, men dom
äter inte mina krokus heller...kanske är sparsmakade djur rolleyes.gif
Almdalen
Jag har också fått ha mina scilla ifred, och de står framdukade till rådjuren, på deras promenadstråk.
CITAT
Dock har faktiskt vår enda blomma på julrosen blivit avknipsad, konstigt för det är det enda i hela trädgården och den står VÄLDIGT knepigt till för ett rådjur, men det finns ju harar och kaniner också...vet inte om julros normalt är lockande??

Det är nog rådjuren för hos mig försvann hela julrosen, trist för jag hade längtat så att få se den blomma. Hoppas bara att den smakade bra.

wub.gif
Ingegerd
Tommy
Rådjuren låter våra Scilla vara men har tuggat i sig Rodondendron, Penseer, tulpaner och äppelträd.

Hade man bara en bössa så blevo det väl en Runar.
stina
Tack för era svar! Jag tar chansen!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon