Full version: Klematis o mandarin
lissa
Hej alla....Vet att ni alltid säger att perenner inte ska/behöver toppas, en jag har köpt en Klematis som, trots att den är rätt hög, är lite gles...kan man inte toppa dom?? och samma fråga till en mandarin som har kommit från kärna, dom är kanske drygt 10 cm och har 3 karaktärsblad, men verkar inte ha tanke på att förgrena sig... Sprätt iväg börjar se ut som en palm, och kompisen jag fick den av hade sin med massor av förgreningar.
Ska försöka inte fråga mer om toppning efter svaren jag får på den/dessa frågor unsure.gif
kerstin z5-6
Clematisen kan du med fördel beskära lite, lämmna kvar ett par bladpar -den blir lite buskigare då , men blommar senare - medan du inte ska röra mandarinen -det vedartade måste få tid på sig -sen kan du beskära den .
lissa
Clematisen är "färdigköpt" , så den är rätt hög, men samtidigt rätt tanig..det var därför jag ville ha den lite "yvigare" , den är ju nyomplanterad, och en del grenar hänger ordentligt med huvudet och vill inte riktigt ta fatt i sina klätterpinnar...men jag låter den få några dagar på sig innan jag sätter till saxen. och tack för svaret om att det går bra...Såååmycket som du föreslår vågar jag nog nte beskära den.. tongue.gif
Och med madarinen väntar jag alltså nåt år till eller så...Tack igen
Dzad
Gällande toppning av citrus.
Då det gäller krukväxter e de främst olika sorters citrus ja sått. Apelsin, citron, kumquat, mandarin och grape har jag.
De äldsta från 2004 är citroner. Saken är ju den att de växer o blir väldigt stora... ser det inte konstigt ut om man går o toppar dem så de förgrenar sig redan som små?
Liksom, de blir ju flera stammar då, börjar se ut som en buske, sen då den är en meter istället för att ha mer trädform.
Eller?
kerstin z5-6
ja , det ser konstigt ut .. därav väntar man och beskär " i stället för att toppa -om flera år alltså -vill man ha ett träd med genomgående stam får man låta bli toppskottet
I övrigt kan man beskära citrus ganska hårt på våren
lissa
Det hade jag inte tänkt på, ni har helt rätt, det blir ju en buske isf ett träd tongue.gif Jag har mandarin och /eller kalamondin som jag har satt från kärnor bara på kul. Blev högst förvånad när jag såg att dom hade kommit upp biggrin.gif Och som vanligt...Tack för era svar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon