Anma
Vi har vår sommarstuga ute på en ö i norra roslagen. Där är jorden i uselt skick, bedömer det så med tanke på att ingenting växer särskilt bra i rabatterna. Vi har tagit hand om stugan de senaste 4 åren och nu ska den bli vår egen så det är dags att börja ta det på allvar! smile.gif

Jorden är sandblandad svart mylla, håller knappt i hop när man kramar den, lätt att gräva i är den iallafall! :-) Det verkar som att det inte innehåller någon som helst lera. Nu vill ju jag jordförbättra denna arma jord som förmodligen har noll näring kvar. MEN vi klarar inte att släpa med oss stora säckar med gödsel och ny jord. Det är 400 meter från bryggan till stugan och nu är både jag och min man svaga, jag har min whiplash och han är svag och yrslig sedan nyår. Hur ska jag göra då? Kan jag bara köra med blåkorn och gödsla med, eller? Några förslag?
Eva 33c
Det är klart att du kan gödsla med blåkorn eller något annat men det kommer inte att förbättra jorden. Kan du kanske inför kommande säsonger anlägga en kompost av något slag? Jag vet inte hur karg din ö är, men lite löv och växtdelar och köksavfall (åtminstone det som kommer från växtriket) borde du väl kunna samla ihop och kompostera. Det är en bra produkt att jordförbättra med. rolleyes.gif
Gåsis
Tång, kan inte det anvädas? Nu svarade jag nog fast jag kanske är alldeles ute och cyklar tyvärr blink.gif biggrin.gif men någon annan kanske vet säkert.

/Åsa
KURT
CITAT (Gåsis @ 19-04-2006, 07:53)
Tång, kan inte det anvädas? Nu svarade jag nog fast jag kanske är alldeles ute och cyklar tyvärr blink.gif biggrin.gif men någon annan kanske vet säkert.

/Åsa

Det går utmärkt att använda allt som kan komposteras, men det lär nog inte finnas någon tång i norra roslagen. Annars är det korrekt att lera och kompostmaterial är det bästa för att få en jord som är lucker och håller fukt.
Gåsis
Nähä ingen tång där. Jag som bor i norrlands inland visste inte det laugh.gif

/Åsa
Gloriana
Om man inte vill gödsla med Blåkorn (och det vill inte jag) så kan man använda Algomin, Chrysan och benmjöl. Visserligen dyrare men bygger upp jorden på sikt också. Man kan också vattna med nässelvatten eller gödsla med gräsklipp (gratis!) - se t ex Nils Åkerstedts böcker om sånt. De finns säkert att låna på biblioteket.
Lady Hamilton
Ni har ingen möjlighet att få med er en liten skott-kärra eller eller annan vagn med hjul? Så att ni kan transportera lite i taget? Men det förutsätter ju att det finns en liten väg eller åtminstone en stig som det går att "köra" på. Eller då får ni ha ett "fest"! Där alla deltagare hjälper till att bära smile.gif
Det var bara en liten fundering som jag hade wub.gif
olgak
Känner igen problemet från andra med stuga i skärgården.

Men är ön liten? Inga bönder? (I så fall kunde du kanske få stallgödsel hemkörd, och hö/halm/träflis att kompostera.)

Annars: ta allt organiskt material du kan hitta: löv, gräs, grönsaksavfall från hushållet, träflis, sågspån, vass och till och med dagstidningar, äggkartoner och papp av olika slag. Kompostera materialet, blanda ner som det är i rabatten eller använd som täckmaterial. Det sistnämnda är min favoritmetod. Jag täcker med gräs/hö/löv/träflis. Ser lite kufiskt ut tycker en del kanske, men det känns SÅ tillfredsställande när man vet att jorden mår bra. Grönsaksavfall kan du "stoppa" ner med hjälp av jordborr (sök på "jordisering" - och JULA har en billig liten borr att köpa).

Att tillföra näring i form av algomin och liknande är naturligtvis inte fel heller utan tvärtom säkert jättebra, men det förbättrar ju inte jordstrukturen.
Anma
Tack för alla svar! Ska förklara mera. Ön är en jättegrön ö så växtmaterial finns det gott om, men det finns en massa ek runtomkring och alla lövhögar man krattar ihop är ju uppblandade med eklöv och det har jag fått lära mig inte ska läggas i kompost. Varför?
Löven har under alla år krattats ner i en grop/miniravin ute i skogsdungen på tomten, om man gräver lite där kanske man hittar en massa ny jord under löven, det måste jag kolla upp! Om det nu inte är så att det inte funkar pga eklöven. Gräsklipp blir det tyvärr inte särskilt mycket för vår "gräsmatta" består till 90% av mossa.

En bonde skulle vara rena drömmen, men tyvärr har vi ingen där ute på ön... bara en del andra stugägare som förmodligen sliter som små myror för att få ut ny, fräsch jord till sina tomter, vilket jag nu försöker att slippa... smile.gif
RibesRubusVitis
Utedasset?
olgak
Vad jag förstått är det så att eklöv gör jorden sur, så det är väl därför man inte använder det i kompost (plus att det ju förmultnar väldigt långsamt).

Rhododendron och andra surjordsväxter blir säkert jätteglada för eklövskompost!
Gloriana
Gräsklipp är enklast för många har uppsamlare på gräsklipparen. Men det går faktiskt bra att använda vilken grönmassa som helst så länge det inte är för mycket ogräsfrö i. Det är ju lite korkat att ta nässlorna när de blommar t ex ohmy.gif . Ta alltså vilken grönmassa som helst och kör över med gräsklipparen, räfsa ihop och lägg på jorden.
Ally
Att använda blåkorn eller även algomin blir nog bara tillfälligt förbättring.
Du kan så frö till "gröngödslingsväxter" som honungsfacelia, esparsett, rödklöver ... (Weibulls blandning finns). Efter dom växer till, gräver man när hela växten in i landet (dvs. det tar en säsong). Eller sätta potatis, och sen gräva ner blasten efter skörd. Om ni inte har kompost, kan ni ändå gräva ner grönsaksrens direkt in i landet (mös attraheras av bröd, kött, pasta, etc. men inte av växt delar). Men allt tar tid ... Det blir ingen jordförbättring "övernatt"!

//Ally
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon