Näcken
Hej
Ska iväg på fredag och köpa en krusbärsbuske och björnbär. Har ni något tips på val? Björnbären ska vara taggfria och stå vid en söderfasad.

Något att tänkta på?

Bor i skåne, med sandjord med ca 0,5 m matjord på.
fruberglund
Köp E-plantor om du har möjlighet. Det ska jag göra när jag ska köpa bärbuskar sen.

http://www.eplanta.com/
RibesRubusVitis
Åke Truedsson rekommenderade varmt den nya björnbärssorten Loch Ness. Jag köpte en planta för två år sedan, men fick förra året bara ett bär; för lite för ett säkert omdöme.
Ophelia
Thornless Evergreen ska vara god. Är för testning hemma hos min kompis.
grycken
Finns det någon björnbärssort som klarar zon V? Jag saknar min barndoms solvarma björnbär som jag plockade på Västkusten när vi bodde där på somrarna. Köpebären smakar inte särskilt gott tyvärr.
Ophelia
CITAT (grycken @ 19-04-2006, 18:43)
Finns det någon björnbärssort som klarar zon V? Jag saknar min barndoms solvarma björnbär som jag plockade på Västkusten när vi bodde där på somrarna. Köpebären smakar inte särskilt gott tyvärr.

Det finns ju grönlandsbjörnbär smile.gif tongue.gif

Skämt åsido. Har aldrig hört om taggfria men det kanske inte spelar någon roll. Problemet är ju inte att plantan ska klara sig utan få bären att mogna. Björnbär är ju senmognande. Det finns ju armeniska björnbär som ska klara sig upp till zon 6 och sedan finns ju den vanliga svenska vilda sorten (och de smakar ju inte alls illa).
Maria i Helsingborg
CITAT (RibesRubusVitis @ 19-04-2006, 14:59)
Åke Truedsson rekommenderade varmt den nya björnbärssorten Loch Ness. Jag köpte en planta för två år sedan, men fick förra året bara ett bär; för lite för ett säkert omdöme.

Den köpte vi idag - det var en klen utdelning wink.gif
hnorbeck
Min erfarenhet av taggfria björnbär är att de lätt blir uppätna på vintern. Mina nuvarande taggfria har ätits upp av harar och/eller rådjur. Tidigare har jag klarat mig ifrån dessa större djur, men då har möss och/eller sorkar barkat stammarna upp till cirka 10 cm höjd så de har dött i alla fall. Därför tänker jag i fortsättningen hålla mig till riktigt taggiga björnbär och ta på mig arbetshandskarna!
Johan.S
CITAT (Ophelia @ 19-04-2006, 19:55)
"...Har aldrig hört om taggfria men det kanske inte spelar någon roll..."

De vanligaste sorterna i trädgårdsbutikerna (åtminstone här omkring) tycks vara taggfria.

Jag skulle vilja prova sätta björnbär hos mig.
Vet inte om de kommer trivas i min finkorniga och magra sandjord (björnbär brukar vilja ha mullrik jord), men jag tycker det skulle vara värt ett försök.

Några taggfria björnbärsplantor tror jag inte på, då älg och råddjur gärna besöker min trädgård. sad.gif
För att slippa hägna in dem vill jag ha björnbärsplantor med taggar.
Den sorten jag blivit rekommenderad heter Bedford Giant.
Frågan är dock var man köper den, jag har nu utan resultat sökt både i butik och på internet efter tänkbar leverantör.
-Någon här som känner till någon som säljer sorten?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon