Trädgårdsmannen
07-05-2003, 13:28
Är det någon som provat och lyckats stamma upp en blåregn? Läste att det låter sig göras ganska lätt i Trädgårdsringens växtkatalog blev minst sagt sugen!! Vet någon förresten om den doftar?
Hannele
08-05-2003, 07:30
Lätt o lätt... det går i alla fall inte på en sommar.
Jag sett även uppstammad kaprifol. Väldigt roligt att göra sånt.
Själv har jag väldigt vacker uppstammad nypon, asp...
Louise i Göteborg
08-05-2003, 10:04
Blåregn doftar inte mycket på spalje - tror inte det blir mer som stammat.
Skall du stamma blåregn tror jag du behöver ett stadigt stöd/extrastamm i många år. Min är tre-fyra år och de grövsta grenarna är fortfarande under cm-tjocklek. Fast dom "tjocknar" kanske fortare vid hårdare beskärning....
Jag vet inte så varför svarar jag?
Trädgårdsmannen
09-05-2003, 08:47
Klart du skall svara - du har ju delat med dig av din erfarenhet och det är just erfarenhet av Blåregn jag inte har...jag har hört att den skall dofta - om den inte gör det friväxande på spalje - när doftar den då?
Hur gör man generellt med uppstamning av klätterväxter, är det så enkelt att man låter den växa efter en kraftig stör och att man väljer ut en stam som man sparar och hela tiden kapar alla andra stammar från marken samt alla nya skott under den nivån på växten där man vill att "kronan" skall vara? Eller?
Hannele
09-05-2003, 20:29
Mna kan 'fuska' och ha ett litet träd som stöd.
Jag har sett väldigt vackert äktenskap mellan en formklippt uppstammat salix-träd och kaprifol.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.