Eija
jag undrar vad jag skall välja för häck eller buska.
Vill ha in synsskydd från grannarna. Men vi har en bergsknall mellan oss och bit vis så är det bara ca 5 cm djup på jorden. Vill helst slippa att bygga "upp trälådor". Är det någon som har råd så är jag JÄTTE taksam.
Cilla
Hej Eija,
Du skriver inte i vilken zon du bor, men oavsett det så är det omöjligt att bygga upp en konventionell häck på en bergsknalle. Man får tänka på andra vis.

Måste häcken vara rak? Kan du med växtlighet gå förbi bergsknallen är det ett alternativ. Insynsskydd byggs inte bara med raka rader av samma planta, det byggs också av träd och buskar som placeras på olika ställen. Ibland ger det mer att sätta en buske vid t ex en uteplats, än att bygga upp en hel häckrad 20 meter därifrån.

På ställen där du har 50 cm jorddjup kan du ha friväxande buskar av olika slag (beroende på var i landet detta är). Där du har bergsknalle kan du försöka att sätta en och annan tall, men det gäller att börja med pyttesmå eller med frö och att vattna mycket under flera år.

Om du med skiss visar hur stället ser ut och var du vill skydda från insyn kan vi komma med fler förslag.
Ingo
Har för mig att någon ställde en liknande fråga för ett par år sen, insynsskydd på berg med bitvis mycket tunn jord, och att någon av stammisarna då rekommenderade vresrosor under sådana förhållanden. Men jag har ingen erfarenhet av något liknande, kanske någon kan fylla i eller dementera..?
Merlin
I den nya utgåvan av Allt om trädgård rekommenderas ölandstok. Det är nog en underskattad växt - ratad av många. Jg tycker den är tålig och fin och numera finns den ju i många olika färger och höjder.
Hannele
CITAT (Eija @ 19-04-2006, 10:52)
Men vi har en bergsknall mellan oss och bit vis så är det bara ca 5 cm djup på jorden.

Vi har doftande pimpinell-rosor och vresrosor på berget, med ca 5 cm jord,
och där trivs dom! Hemligheten är att börja med små plantor.
Några korea-granar har jag också på berget, som jag formklipper.
Formklippt asp, även try trivs i anspråkslösa förhållanden.

Rhododendron 'Cunningham's White' trivs, trots två tuffa torra somrar, på det soliga berget:
Den vattnar jag i augusti, när nya knoppar bildas, annars vattnar jag inte.
Eija
HEj Eija här igen !

Tusen tack till er som har svarat. Har värkligen kommit en bit på vägen med "trädgårds tänkandet".
Har nämligen aldrig skrivit hit till odla.nu tidigare.Tänkte jag chansar om jag får svar eller ej på min fråga.
Blev posetivt överraskad. Tack ! / Eija
Nu är väl våren här äntligen. smile.gif
Bor i Zon 3.
lena_k
Hejsan!

Ett annat sätt är att sätta dit ett plank och klä det med olika klätterväxter. Det är faktiskt jättemysigt, blir som en levande häck till sist och du får definitivt insynsskydd, även på vintern. Man kan ju bestämma höjden själv. Vi har lite olika höjder så att man iallafall kan kika över på vissa ställen och säga hej.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon