kristinabranteryd
Hej. Känner ni till dessa? Jag har sökt bilder på nätet och inte funnit något. Däremot påstås de bli över 3m. Kanske någon har dem och kan berätta lite mer, eller tipsa om sidor med bilder och "kunskap" om dem.

Vårhälsningar Kristina
Ophelia
Åhhhhh....de är så goda!!! Vill du äta mogna kiwis så kan du skaka lite försiktigt så trillar de av annars är de goda att äta även lite omogna. De smakar som vanlig kiwi. Jag är helt enormt galen i allt som växer och är exotiskt ätbart biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif Jag har helt enkelt gett bort plantor till min kära syster och kan skörda där smile.gif

Jo....de trivs alldeles ypperligt i vanlig trädgårdsjord. Tacksamma för vattning en gång/vecka om det är torrt. Lämpligt att plantera i soligt läge (för fruktens mognad). trivs bra med gödsel som är långtidsverkande. Kan växa rejält och är härdiga upp till zon 5 men kan vara känslig för besvärande och hård frost på våren. Täck gärna en sväng om de får för sig att grönska och det kommer en rejäl frostknäpp. Behöver du beskära är det lämpligt under JAS. Blommorna är trevliga och vita, doftar gott. Oskar används ju även som prydnad då han har fina rosavita toppar på bladen. Oskar fungerar även bra i halvskugga som prydnad

http://www.funboplantskola.se/kiwi.html

http://www.mytho-fleurs.com/images/arbuste...s_2/page_01.htm
kristinabranteryd
Hmm jag tror inte jag riktigt greppar läget om vad som är vad..... wacko.gif Den "vanliga" Actinidia kolomikta" som är rosa, vit i topparna på bladen är det Oskar eller?? Och vad är det då för skillnad på Anna och Paula? Snälla du hjälp mig att reda ut begreppen. Vilka har du?

/Kristina
Ophelia
Jag köpte alla tre till min syster. Anna och Paula är honplantorna och är de som ger minikiwis. Oskar är hanplanta som befruktar dem. Det är nämligen så att kiwisarna (ej alla sorter) är skildkönade och därför behövs han- och honplantor.
Nu är det så att Oskar råkar vara väldigt fin i sig själv och i trädgårdar har vi länge använt kameleontbusken (dock ej nödvändigtvis själva sorten "Oskar") som en prydnadsväxt som egentligen är en hanväxt. Oskar, Anna och Paula är egentligen bara framtagna för att passa vårt klimat. Det finns andra "Actinidia kolomikta" som exempelvis Annikkki eller Maxim, Annikki går alla gånger i vårt klimat men jag är mycket osäker på Maxim. Känner inte alls till dem. Oskar, Anna och Paula är framtagna på Balsgård. Anna börjar ge bär lite tidigare än Paula och de är lite annorlunda i formen. Tycker inte att det är någon skillnad i smak.

Det finns ju andra minikiwis men de är lite känsligare. På Alnarp finns en minikiwi som är 2 våningar hög laugh.gif
kristinabranteryd
Har Anna och Paula samma bladteckning som Oskar på bladen?

Tack för dina svar!!!

/Kristina
Ophelia
Nej...jag har inte sett något sådant så det är nog som i livet för övrigt. Hanen är den som syns bäst smile.gif smile.gif

Oskar brukar kunna pollinera kring fyra damer (Annor och Paulor) efter vad jag läst.

Jag har för mig att om man nu skulle ha en kameleontbuske (d v s en Actinidia kolomikta) som inte heter Oskar och som man har köpt som en prydnadsbuske så kan den användas som pollierare. Men resultatet blir bättre om man använder Oskar till dessa två damer.
Xelma
En följdfråga: minikiwi i den storleken som på Alnarp... det stod 2-3 meter på min planta, och stödet är inte högre... Den börjar sticka iväg metervis ovanför stödet.

Hur påverkar beskärning fruktsättningen? Jag fick bara 2 bär förra året, i år kommer 20 mest på fjolårsveden tror jag. Eller får den även på äldre ved?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon