cleo
Hej alla,
läser om hur ni sätter ut plantor i växthus och har börjat så.
Kan man sätta ut plantor i växthuset redan, då måste man väl ha en värmefläkt för natten antar jag, i så fall behöver man avhärda växterna först innan man sätter ut dem?

Har tomat - gurk -och paprika plantor inne som jag inte vet riktigt när jag kan sätta ut, men inte förrän in i maj trodde jag...eller??

Har kallväxthus och bor i göteborgs-området.
Tacksam för tips från all er kunniga!
huh.gif huh.gif huh.gif
kerstin z5-6
Skaffar du en värmefläkt med termostat + jordfelsbrytare - så kan du sätta ut nu
jåj
Hej Cleo.
Det är för tidigt att plantera i jordbäddar, flytten ut i växthuset är fortfarande som plantor i sina små krukor.
Innomhus blir det lite trångt ...
Jag bor i också i göteborg planteringen i jorden får nog vänta enmånad till kanske ...
JÅJ
cleo
Tack för tips,
jag har mina plantor i krukor och lådor - men sådde faktiskt lite sallad och persilja igår i en balkonglåda som jag har i växthuset.

Mitt växthus är bara 5 kvadrat, har hört att man kan ha en kupé-värmare istället för fläkt till ett så här litet växthus är det ngn som provat det?

ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
Lady Hamilton
Visst har jag provat med kupé värmare. Men utan termostat så kommer den att stå och gå hela tiden = oekonomiskt. Samtidigt som det kan bli väldigt hett inne i växthuset på morgonen om solen hinner börja värma medans du "tar sov morgon" smile.gif Jag använde det tidigare för att hålla "frosten" borta på nätterna tidigt på våren o sent på hösten
Men använder du en termostat så blir det bättre. Ett annat bra hjälpmedel är Termometer med max o min temperatur, då ser du hur varmt/kallt det har varit inne i växthuset (o även utanför om du "puttar ut"sladden)
Ingela_67
CITAT (Hamilton @ 20-04-2006, 07:31)
Visst har jag provat med kupé värmare. Men utan termostat så kommer den att stå och gå hela tiden = oekonomiskt. Samtidigt som det kan bli väldigt hett inne i växthuset på morgonen om solen hinner börja värma medans du "tar sov morgon" smile.gif Jag använde det tidigare för att hålla "frosten" borta på nätterna tidigt på våren o sent på hösten
Men använder du en termostat så blir det bättre. Ett annat bra hjälpmedel är Termometer med max o min temperatur, då ser du hur varmt/kallt det har varit inne i växthuset (o även utanför om du "puttar ut"sladden)

Hej,
Jag bor i zongränsen mellan 5-6 och har flyttat ut mina växter i ett 15 kvm växthus där de stått sen förra helgen. Har ett växthus gjort av gamla fönster så det är inte speciellt välisolerat som dagens nya är..men jag har satt ordenlig bubbelplast i hela växthuset...sen har jag ställt in en kupévärmare som är styrd av en timer så nattetid slår den på varannan timme och sen slår den av i två timmar innan den går igång igen. Så där håller den på tills nio på morgonen då den är avslagen hela dagen och sen börjar den om igen kl 7 på kvällen. Är i alla fall lite strömsparande att inte ha den gående hela natten.

Som minst har jag haft + 5 grader nattetid men idag när solen sken så var det snabbt uppe i + 25 utan kupévärmare.

MVH Ingela.
kerstin z5-6
men det är fortfarande mkt dyrare än en fläkt -395 kr , med termostat .. har satt ut i mitten mars , i 20 kwm växthus - fick elräkningen nu försumligt lite ... biggrin.gif
cleo
Tack skall ni ha för era tips, då vet jag lite hur man kan göra.

smile.gif smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon