Blomtokan
Hjääääääälp !
Min son sprayade hårspray på några av mina hoyor. Han tyckte att bladen glänser bättre . han såg att jag duschade mina hoyor i badkaret och frågade varför. Jag sa att dem mår bättre av den och tar bort damm och bladen blir mycket finare. Nu ser några så fullt ut. svarta fläckar. jag har duschat och tvättat varenda blad på den. Tror ni att den överlever ?

Kan någon svara på det ?

wacko.gif
Blomtokan !!
Carex
tror inte att det är så farligt, har prayat hm: s glitterhårspray på växter jag inte varit så rädd om. Däremot får du nog duscha dina växter lite mer än vanligt, istället för att vattna på fatet eller ytterkrukan, ta ut dem i duschen istället och ge rejäl rengöring.smile.gif
Emma_
Den borde överleva tycker jag, det skadar ju bara de blad som sitter på plantan nu, rötterna och stammen borde vara oskadd så att det kan komma ny tillväxt. Däremot om den kommer tappa de blad den har nu kan jag inte svara på.

Hur snabbt kom det svarta fläckar egentligen? wink.gif

Lycka till!

Emma
noora
En bekant försökte bekämpa spinnkvalster på en chili med fönsterputs rolleyes.gif Chilin tappade kvickt alla bladen, men stammen överlevde och gjorde nya blad. Nu är hoya ganska olikt chili, men även hoya borde väl kunna göra nya blad för att ersätta skadade gamla blad?
Blomtokan
svarta fläckarna kom några dagar senare, men det kan vara solen som gjorde det+ hårsprayen. Några har tappat flera blad så får vi se. Jag har flyttat dem till ett skuggigare ställe .

Häls/Judith wacko.gif
Emma_
Jag håller tummarna. smile.gif Men du duschade väl alla med en gång?

Emma
Scout
CITAT (Blomtokan @ 19-04-2006, 16:22)
svarta fläckarna kom några dagar senare, men det kan vara solen som gjorde det+ hårsprayen. Några har tappat flera blad så får vi se. Jag har flyttat dem till ett skuggigare ställe .

Häls/Judith wacko.gif

Det kan vara köldskador. Händer om man sprayar för nära med t.ex. provadospray vet jag.
Tror att drivgasen i burken är i flytande form i burkens övertryck. När den kommer ut i normalt lufttryck förgasas den, och då åtgår en mängd värmeenergi som tas från luften omkring.

Annars kan det kanske vara att det bildas en hårspraysbeläggning över bladet, så att de små klyvöppningarna täpps till och bladet inte kan andas och därmed kvävs fläckvis.

Eller så är bladen helt enkelt förgiftade. Man vet ju aldrig vad det är i hårspray som växter inte tål. Antagligen är det bara de påverkade bladen som kommer att dö, borde växten lätt kunna ersätta med nya.
Blomtokan
Hej Alla !
jag tackar så mycket alla tips !
Nu återstår att vänta och se.
Tackar !!!
Häls/Judith unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon