Kastade ut vallmofrön på en kulle på vinst och förlust i höstas eller hösten innan och nu kommer det plantor över allt
Läste dock i Vi-i-Villa att man skulle gallra vallmo till 25 cm avstånd och undrar om man kanske kan gräva upp och flytta de som står för tätt?
Är vallmo perenn eller ettårig? Kommer nog gräva bort kullen till förmån för ett garage senare...
Kerstin i Malmö
07-05-2003, 14:08
Det finns både ettåring och perenn vallmo... Troligen var det väl ettårig du kastade ut för dom andra vill man nog ha lite mer koll på (brukar vara lite dyrare...) 25 cm mellan plantorna - skojar du med mig eller?? Förvisso blir vallmoplantorna stora men visst vill man ha lite tätare än så! Jag satte pionvallmo i fjor och jag hade hyfsat många på liten yta och det blev underskönt! Försökte då flytta några som stod för tätt och resultatet av det blev ganska dåligt. Vallmo har pålrot och tycker inte om att bli störd i rötterna. Tycker du där är för mycket så gallra ut och släng. Sparar du frön eller låter dom fröa av sig så har du ändå så det räcker och blir över!
Kerstin - som ser fram emot sina Black Peony-vallmo
Tommy
07-05-2003, 14:42
Tack för svar Kerstin
Funderar om man skulle kasta ut lite prästkragefrön och fylla ut mellan. Det blir väl rätt fint ihop. Eller är det sent att så det nu?
Kerstin i Malmö
08-05-2003, 10:42
Nu vet jag inte hur det går med prästkragefrö som man köper men.... jag har haft prästkrage på min koloni och har nu i min trädgård. Hmm, ja, det växer och växer överallt! Nu är inte min trädgård "färdig" utan det finns lite "vilda" områden och där växer denna alltför bra, ja, även i gräsmattan om den skulle få lov att växa klart! Det kanske är lite sent nu men då får du ju prästkragar i sommar istället för till midsommar!
Men visst är dom fina och är det ett ställe du vill ha lite vilt så bara kör på!
Kerstin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.